Tässä artikkelissa sukellamme ajoneuvojen telemetriadatan luvattuun maailmaan ja siihen, miten sen hyödyntäminen voi mullistaa autoliikkeiden toiminnan. Puhumme OBD-datasta, uusista palvelumalleista ja täysin uudesta asiakassuhteen tasosta. Etädiagnostiikasta ennakoivaan huoltoon, joka saa asiakkaat palaamaan yhä uudelleen – tutkimme teknologian liiketoimintamahdollisuuksia ja laskemme auki sijoitetun pääoman tuoton. Käsittelyssä on avoimen lähdekoodin ratkaisuja ja tulevaisuus, jossa autojen datan etäluenta ei ole vain valmistajien monopolisoima unelma. Oletko valmis kiihdyttämään liiketoimintasi uuteen vauhtiin ja jättämään kilpailijat taaksesi? 

Aloitimme teknisen kokeilumme syksyllä 2024 selvittääksemme, voisimmeko lukea ajoneuvon OBD-liitännästä (on-board diagnostics) telemetriatietoja. Halusimme selvittää, mitä tietoja voisimme kerätä ja miten niitä voitaisiin hyödyntää autoliikkeen palveluissa ja järjestelmissä. Tämä raportti tiivistää kokeilun tulokset, hahmottelee teknologian potentiaalista liiketoimintakäyttöä ja arvioi investoinnin kannattavuutta. Otamme huomioon myös asiakkaan näkökulman – miksi he suostuisivat jakamaan ajoneuvonsa tiedot kanssamme?

Miksi Crasman tutkii tätä aihetta?

Crasmanilla on pitkä historia autoalan suunnittelukumppanina, palveluiden kehittäjänä ja toimittajana, sekä autoliikkeille että startup-yrityksille. Olemme omistautuneita edistämään autokaupan alaa tutkimalla trendejä ja teknologioita. Olemme myös vuosien saatossa tuottaneet korkealaatuisia tutkimushankkeita liittyen alan kehitykseen, kuluttajakäyttäytymiseen ja autojen ostotapoihin.

Kokemuksemme on myös, että yksittäiset autoliikkeet ovat usein niin syvällä päivittäisten projektien dealinejen ja ongelmien ratkonnassa, että aikaa ja energiaa harvoin jää tämän tyyppisille teknologiakokeiluille.

Valmistajien järjestelmien ja fleet management -ratkaisujen haasteet?

Autoliikkeiden (ja loppukäyttäjien) näkökulmasta ongelma on se, että kaikki tarvittava data kerätään jo ajoneuvoista ja lähetetään valmistajien datakeskuksiin. Tästä datasta on kuitenkin vain hyvin vähän saatavilla tai hyödynnettävissä. Valmistajilla ei ole velvollisuutta tarjota telemetriatietoja avoimesti jälleenmyyjille ja leasing-yhtiöille. Ja vaikka data olisikin saatavilla, koska valmistajat käyttävät omia ohjelmistoratkaisujaan, monimerkkialustaa operoiva autoliike tai palveluntarjoaja tarvitsisi niitä käyttääkseen todennäköisesti useita integraatioita. Kommunikointi jälleenmyyjien ja valmistajien välillä on tyypillisesti myös melko yksisuuntaista – valmistajat tuskin tarjoavat tukea tai vastaavat ominaisuuspyyntöihin.

Toisaalta olemassa olevat fleet management -ratkaisut eivät välttämättä ole houkuttelevia ketterille palvelunkehitysprojekteille. Pienen mittakaavan fleet-kokeilut voivat olla kömpelöitä perustaa, eivätkä alustojen hinnoittelumallit ole kovin läpinäkyviä tai helposti skaalattavia. Alustojen räätälöitävyys on rajallista ja kehitystyössä on oltava tietoinen toimittaja riippuvuuden riskistä.

Meidän ratkaisumme

Tavoitteenamme oli löytää ratkaisu, joka on kustannustehokas ja skaalautuva, soveltuva yhden auton proof of concept -kokeiluun ja skaalattavissa isommalle fleetille. Pyrimme löytämään avoimen lähdekoodin ratkaisun, jossa on hyvä API-tuki tietojen siirrolle. Tämä antaisi meille tarvittaessa mahdollisuuden kehittää omia sovelluksia ja käyttöliittymiä datan ja toiminnallisuuksien hyödyntämiseen. Datan lähettämisen ja etäkonfiguroinnin tuli tapahtua 4G-yhteyden välityksellä.

Löytämämme ratkaisu perustuu auton OBD-kanavaan asennettavaan pieneen lisälaitteeseen. Tämä palikan paikalleen saaminen on yksinkertaisuudessaan prosessin haastavin osa. Laitteen käyttöönotto on suoraviivaista – sen sarjanumero rekisteröidään verkkosivuston kautta, jonka jälkeen laitteelle voidaan lähettää esimerkiksi räätälöityjä merkkikohtaisia asetuksia tai luoda palveluihin liittyviä automaatioita ja hälytyksiä. Tiedot lähetään 4G-verkon yli ja niitä voidaan päivittää etänä. Kun laite on aktivoitu, se on valmis käyttöön. Dataa alkaa heti kerääntymään dashboard-näkymiin.

  Telemetry data dashboard example

Selainpohjaisen dahsboardin näkymiä voidaan räätälöidä näyttämään kaikkea sitä dataa, joka on yleisesti saatavilla OBD standard tai OBD II extended -rajapinnan kautta. Näiden tietojen pohjalta voimme luoda räätälöityjä työtiloja koko fleetin ja yksittäisien autojen hallintaan.

Mitä tietoja on saatavilla?

  • Ajomatkojen ja nopeuden seuranta sekä xyz-kiihtyvyysdata
  • Nestetasojen seuranta, akun lataustaso
  • Diagnostiikan vikakoodien luenta
  • Kokonaisajomäärän ja käyttöajan seuranta
  • Mahdollisuus asiakkaan CRM-datan ja ajoneuvohistorian ja sopimusten integrointiin
  • Automaattiset notifikaatiot webhookkien tai sähköpostien välitykselle tilanteissa, joissa auto tai sen käyttö vaatii lähempää tarkastelua
  • Sijaintiin perustuvat hälytykset auton poistuessa tai saapuessa tietylle alueelle
  • Auton etähallinta – ovien lukitseminen, ikkunoiden avaaminen ja liitettyjen laitteiden, kuten kameroiden hallinta
  • Ja paljon muuta…

Miten tietoja voi hyödyntää kaupallisesti?

Halusimme myös ideoida lupaavia käyttötapauksia, joita voisi kehittää tätä dataa ja teknologiaa hyödyntäen. Osa tässä kuvatuista sovelluksista on jo käytössä tietyillä rajatuilla markkina-alueilla, mutta ne ovat yhä huonosti hyödynnettejä Suomessa ja suuressa osassa Eurooppaa.

 

Vikakoodien etädiagnoosi

Tapahtui tosielämässä – Leasing-asiakkaan autossa syttyy moottorin vikavalo, joka johtaa kiireelliseen korjaamokäyntiin. Vian diagnosointi vaatii useita huoltokäyntejä ja lopulta paljastuu, että viallinen anturi on ongelman syy. Leasing-palveluntarjoajan huolto ei pysty korjaamaan vikaa, vaan se edellyttää vielä muutamaa käyntiä merkkihuollossa.

OBD-datan etäluentaa hyödyntäen asiakaalle olisi voitu viestiä heti, kun virhe havaittiin järjestelmässä. Asiakkaalle olisi voitu ilmoittaa, vaatiiko vika välitöntä huoltoa vai uskaltaako autolla jatkaa ajamista. Asiakas olisi myös voitu ohjata suoraan merkkihuoltoon ilman turhia ja aikaa vieviä diagnostiikkakäyntejä.

Ylimääräisten huoltamokäyntien välttäminen olisi säästänyt suoraan leasing-palveluntarjoajalle aiheutuneita kuluja. Vastaavasti asiakastuen ei tässä mallissa olisi tarvinnut uhrata aikaa asiakkaan kanssa kommunikoimiseen huoltojen välillä.

Loppujen lopuksi parantunut asiakastyytyväisyys johtaisi parempaan asiakaspitoon ja liiketoiminnan tuloksiin.

obd-sad-spedometer

 

Mittarilukeman etäluenta

Mittarilukeman etäluennan avulla asiakkaat voivat helposti seurata leasing-sopimuksen kilometrirajojen riittävyyttä. Tämä sallii myös huoltomuistutusten automaattisen lähettämisen, joka edistää kaluston kunnon ylläpitoa ja ennaltaehkäisee odottamattomia teknisiä ongelmia siinä vaiheessa kun auto palautuu asiakkaalta sopimuksen päättyessä.

Lisäksi leasing-yhtiöt voivat käyttää tätä dataa ehdottaakseen proaktiivisesti sopimuksen kilometrirajojen korottamista. Näin vältetään hankalat keskustelut sopimuksen päättyessä ja helpotetaan asiakkaiden huolta rajojen ylittämisestä.

 

PK-yritysten kaluston hallinta

Yrityksillä joilla on 5-20 ajoneuvon leasing-kalusto ei yleensä ole käytössä erityistä fleet management -työkalua. Yksinkertainen autoliikkeen tarjoama näkymä voisi kuitenkin tarjota heille useita etuja:

  1. Reaaliaikaista ajoneuvojen seurantaa ja reittien optimointia, joilla taataan toiminnan tehokkuus ja nopeat toimitukset.
  2. Automaattinen ajopäiväkirjan kerääminen sekä omien ja työajojen erittely. 
  3. Ennakoiva huoltojen suunnittelu ja niiden ajoitusten optimointi.
  4. Reaaliaikainen autojen kunnon seuranta.
  5. Ajokäyttäytymisen seuranta työkaluna turvallisuuden ja ekologisuuden edistämisessä – ylinopeudet, rajut jarrutukset, runsas tyhjäkäynti jne.

 

Tämän kaltaisten palveluiden tarjoaminen PK-yrityksille sitouttaa asiakkaita palveluntarjoajaan ja toimii kilpailuetuna muihin leasing-yhtiöihin. Asiakkaat hyötyvät konkreettisista säästöistä, lisääntyneestä tehokkuudesta ja keventyneestä hallintotyöstä.

 

Säästöt vakuutusmaksuissa

Tämä liiketoimintamalli on yleinen esimerkiksi Isossa-Britanniassa, mutta se on yhä niukasti käytössä monissa muissa markkinoissa.

Vakuutusasiakkaat voivat halutessaan jakaa tietonsa XYZ-kiihtyvyydestä, nopeudesta ja GPS-sijainnista vakuutusyhtiölleen. Vakuutusyhtiö arvioi asiakkaan ajokäyttäytymistä ja tarjoaa turvallisille kuskeille alennettuja vakuutushintoja. Ajoneuvon sijainnin seuranta auttaa varastettujen autojen paikantamisessa ja ilmoittaa, jos auto poistuu maasta ilman lupaa. Vahinkotilanteissa kerättyä dataa voidaan hyödyntää vahingon syiden selvittämisessä. Lisäksi asiakkaille voidaan esimerkiksi lähettää ilmoitus, jos  auton varashälytin on mennyt päälle.

 

Sijoitus ja kannattavuus

Kuinka näiden palveluiden arvo voidaan määrittää ja miten voidaan ennustaa investoinnin kannattavuus.

Oletetaan että 200 K€ investoinnilla toteutetaan 2 vuoden palvelukokeilu, jossa on mukana 2 000 asiakkaan autot. 25% budjetista allokoidaan alusta- ja laitteistokustannuksiin ja 75% toteutusprojektiin ja kehitykseen. Tästä syntyy kahdelle vuodelle jakautuva 100 € sijoitus per asiakas. Liikevaihdon potentiaalia ja kustannussäästöjä voidaan arvioda seuraavasti:

  • Jos vähennämme turhia huoltokäyntejä 100 kpl / vuosi, ja yhden huoltokäynnin kustannus on 100-200€, 2 vuoden aikana syntyy 10 000-20 000 € säästö.
  • Kun turhia asiakaspalveluviestejä vähennetään 400 kpl, ja yhden viestiketjun kustannus on 20€, syntyy 8 000 € säästö.
  • Jos estämme 10-20 auton vaurioitumisen tai vakuutuksen menetyksen, jotka johtuvat tekemättä jääneistä huolloista (kustannus 1 000 € per tapaus), säästämme 10 000-20 000 €. 
  •  Sopimuskilometrien lisämyynti 10% asiakkaista voi tuottaa meille 96 000 € uutta liikevaihtoa (20€/kk/asiakas*2 vuotta).
  • Jos leasingasiakkaan kuukausittainen kate on 50€, niin nostamalla asiakkaiden pysyvyyttä 2% tuotamme 48 000 €.
  • Ja lopulta, jos saamme houkuteltua 100 uutta asiakasta nykyasiakkaiden parempien suositusten johdosta voimme saavuttaa 120 000 € tuoton 24 kk aikana.

 

Yllä esitettyihin lukuihin liittyy runsas määrä arvailua ja spekulaatiota, mutta niiden viesti on kiistaton. Tämä on se tulevaisuus, jota haluamme rakentaa! Jos olet kiinnostunut jatkamaan keskustelua aiheesta, ota rohkeasti yhteyttä. 

Teemu Korpilahti avatar