- /
- blogi
Beely on luonut lyhyessä ajassa menestyvän uuden ajan autoilupalvelun kumppaneinaan nippu teknologian, datan ja brändin asiantuntijoita. Beely rakensi yhdessä Crasmanin kanssa toimivan digiekosysteemin, jonka avulla se ponnistaa seuraavaksi Eurooppaan.
Beely on kolmivuotisen historiansa aikana noussut näyttävästi suomalaisen autokaupan kentälle, ja se on hyvien kumppaneiden kanssa onnistunut ottamaan oman tilansa markkinoilla.
Myös liiketaloudellisesti aloitus on ollut vahva. Toisella kokonaisella tilikaudella vuonna 2021 viivan alle merkittiin lähes kolminkertainen liikevaihdon kasvu. Miten tässä onnistuttiin?
Beely halusi tarjota autoilua palveluna
Beelyn liiketoimintamalli pohjautuu konseptiin, jonka pääosassa ovat Uber-tyyppinen alustabisnes sekä autoilun myynti palveluna kumppaniliikkeiden avulla.
Idean isät ovat Timo Yli-Salomäki ja Teemu Mäkitalo. Joulukuussa 2018 Beely palkkasi ensimmäisen työntekijänsä, kun toimitusjohtajana toimiva Pertti Pigg tuli taloon.
– Halusimme tarjota asiakkaille uuden tavan hoitaa arjen autoilu ja tarjota kumppaniautokaupoille uuden tavan myydä palveluja. Eli uusi tapa myydä, uusi tapa ostaa. Kuukausimaksullinen palvelu joka on huoleton ja riskitön, sanoo Pertti Pigg.
Maailmalta haetut mallit ja esimerkit loivat uskoa siihen, että Beelyn bisnesidealle ja liiketoimintamallille oli Suomen markkinoilla tulevaisuutta.
– Halusimme olla tekemässä kunnianhimoista, innovoivaa ja toimialaa kehittävää hanketta, sanoo Pigg.
Beely on onnistunut yhdistelmä teknologiaa, dataa ja brändityötä
Toiminnan ytimessä ovat hyvät kumppanuudet, jossa kaikki katsovat samaan suuntaan. Rahoitus järjestyi ideaan uskovien kumppaneiden avulla. Merkkiliikekumppanit lähtivät innolla mukaan.
Toimiva konsepti ja tekninen toteutus eivät yksistään riitä, vaan tarvitaan vahva brändi ja tunnettuus. Siksi Sanoman mukaantulo oli merkittävä askel. Puolessa vuodessa Beely nousi Suomen kolmanneksi tunnetuimmaksi yksityisleasing-palveluksi ja nousu on sittemmin jatkunut kärkipaikalle saakka.
– Lähdimme tekemään nuorena kasvuyhtiönä erittäin mittavaa investointia. Halusimme mukaan kumppaneita, joilla on vähintäänkin samanlaista kunnianhimoa. Me haluamme olla Euroopan tasolla maailmanluokan toimija, ja myös kumppaneiden pitää jakaa samanlainen mielenmaisema, sanoo Pigg.
Verkkokaupalla on väliä: Kaupoista neljä viidestä tehdään vain netissä
Perinteiset kivijalka-autokauppojen näyttelytilat ovat hiljalleen hiljenneet autojen verkkokaupan yleistyessä, ja Beely-tilauksistakin 80 % tehdään verkkokaupan kautta.
Asiakkaalle verkkokauppa on se konkreettinen ympäristö, jossa tuotetaan kokemus ja hankintapäätös. Digitaalisella asiakaskokemuksella on siis väliä.
Kun se alkoi kasvaa ulos ensimmäisestä verkkokaupastaan, nostettiin suunnittelupöydälle uuden ja entistä kunnianhimoisemman digiekosysteemin rakentaminen.
Uusi Beelyn verkkokauppa näki päivänvalon alkuvuodesta 2022.
Beely haluaa tulevaisuudessa kasvaa maailmanluokan toimijaksi
Liiketoimintamalli jossa autoilu tuotetaan palveluna, on tulossa myös omistajakansastaan tunnettuun Suomeen. Muutoksen puolesta puhuvat myös ympäristönäkökulmat.
Beelyn katse on suunnattu myös ulkomaille, missä autokaupan palvelumalli on yleisempää. Siksi Beelyn digiekosysteemi piti rakentaa niin, että sillä on mahdollisuus kasvaa ja kehittyä tavoitteiden mukaisesti myös Suomen rajojen ulkopuolella.
Tietä Eurooppaan on jo rakennettu ja verkkoliiketoiminnan tähtäykset ovat korkealla.
Pigg sanoo, että digitaaliset kanavat arvon toimittamisessa ja tuottamisessa ovat tätä päivää ja tulevaisuutta.
– Beely on matkalla maailmanluokan toimijaksi. Tarvitsimme digiekosysteemin rakentamiseen kumppanin, joka oikeasti pystyy elämään ajassa, katsoo eteenpäin ja on modernisti liikkeellä. Verkkokauppa on Beelyn sykkivä sydän. Siksi haluamme kumppaneiksi samanlaisella asenteella olevia toimijoita.
“Yhteistyössä asenne syntyy ajatuksista ja asenteen kautta tulee tekeminen”
Beelyn uusi verkkokauppa on toteutettu tavalla, joka mahdollistaa tulevaisuudessa kasvun maan rajojen ulkopuolelle. Avoimeen lähdekoodiin perustuva julkaisujärjestelmä toimii Googlen pilven päällä. Immateriaalioikeuksien näkökulmasta tällä on iso merkitys.
Pertti Pigg sanoo, että onnistumisen takana oli yhteinen linssi, jonka läpi tavoitteita ja tekemistä katsottiin.
– Verkkokaupan kautta tuotetaan liiketoiminnan arvo. On tärkeää, että on yhteinen ymmärrys siitä, mitä tehdään ja haastetaan vanhoja näkökulmia kuten me Beelyssä teemme joka päivä. Tämä oli meille erittäin iso ja merkityksellinen investointi, tavoitteemme ovat kovat ja meille välittyi sellainen kuva, että Crasman pystyi hallitsemaan sen.
Asenne syntyy Piggin mukaan ajatuksista ja asenteen kautta tulee tekeminen. Silloin kuin asenne- ja ajatusmaailma on sama ja on yhteinen ajatus siitä, että ollaan oikeasti tekemässä merkittävää työtä, antaa se voimaa tekemiseen ja lopputulokseen.
– Käytännössä työ kulminoituu aina ihmisiin. Tässä oli hyvä ja laaja osaaminen Crasmanin puolelta. Omasta näkökulmastani katsottuna hanke meni taloudellisesti ja aikataulullisesti mitattuna erittäin hyvällä tavalla.
Sivuston jatkuva kehitys on pysyvä olotila
Beelyn hankkeessa talo on saatu pystyyn, mutta kehitys ei pysähdy. Jatkossa työ on esimerkiksi analytiikan kehitystä. Yhteinen matka Crasmanin ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa jatkuu.
Yhteistyössä tekeminen henkilöityy ja siksi on tärkeää seurata myös sen onnistumista. Se hyödyttää kaikkia.
– Samaan aikaan kun jo tehdystä työstä otetaan tehot irti, tehdään jo jatkokehitystä. Maailma on sellainen, että sinun pitää juosta että pysyt paikallasi, ja me halutaan juosta niin lujaa että mennään eteenpäin, sanoo Pertti Pigg.
Lue myös nämä:
Autokaupassa on jotain vikaa, sanoi Beely
Markkinat muuttuvat ja Beely vastasi - nopea reagointi dataan tuo tulosta
Haluatko kuulla lisää autokaupan ratkaisuistamme? Ota yhteyttä!
Ota yhteyttä