- /
- blogi
Legendaarinen Autotalo Laakkonen ponnahti Joensuusta suomalaisen automaailman maantiekartoille jo 1990-luvulla. Yritys rynni toden teolla autobisneksen eturiviin avaamalla Suomen ensimmäisen autojen verkkokaupan jo vuonna 2016.
Verkkokaupan toteutti Crasman, joka on ollut Laakkosen digitaalikehityksen luottokumppani jo kymmenen vuoden ajan. Pitkäjänteinen yhteistyö on rakentanut luottamusta yhtiöiden välille – ja tekemisestä on myös opittu paljon.
Tänä päivänä autojen ostaminen ja myyminen verkossa on arkipäivää, mutta digitaalisissa palveluissa riittää yhä kehitettävää myös markkinajohtajalla. Laakkosen verkkosivujen uudistustyö oli jo hyvässä vauhdissa, kun toukokuussa 2022 tuli uutinen: Laakkonen on myyty Ruotsiin. Uuden omistajan nimi oli Hedin Automotive.
Yrityskauppa pisti kalenterin uusiksi.
– Olimme uudistamassa verkkosivustoa ja monipuolistamassa hakutoimintoja. Keskeytimme projektin ja jäimme odottamaan Ruotsista ohjeita, muistelee autokonsernin Head of Digital and Marketing Eetu Raunio.
Ohjeita myös saatiin, mutta melko niukasti. Crasmanin suunnittelija Tatu Hurskainen sai lähteä luomaan brändiä tyhjästä.
– Tatu teki todella hyvää työtä, Eetu Raunio kehuu. – Tutkimme yhdessä, millaisia toteutuksia Ruotsissa oli tehty ja rakensimme ohjeiston, jonka avulla sivustokehittäjät pääsivät hommiin.
– Ilmeen uudistaminen eteni lupaavasti, kunnes saimme ohjeistuksen julkaista suomalainen Hedin-sivusto kaksi kuukautta aiottua aiemmin. Sovimme asiakkaan kanssa vähimmäisvaatimuksista, joilla julkaisu voidaan toteuttaa, kertoo Crasmanin asiakkuusjohtaja Unto Kotilainen.
Kuusitoista maata, kuusitoista ilmettä
Hedin toimii kuudessatoista eri maassa ja on kasvanut hyvin nopeasti. Jokaisella maayhtiöllä on oma ilme, joten konsernin uusi brändijohtaja oli saanut melkoisen kokonaisuuden johdettavakseen. Eetu Raunio ja Tatu Hurskainen loivat kirjaston, joka on nyt jaettu työkalupakiksi kaikille Hedinin maayhtiöille
– Kun nämä yhtiöt alkavat kevään aikana julkaista omia sivustojaan, näemme Tatun laadukasta käsialaa pitkin Eurooppaa, Eetu Raunio kertoo.
Tehokkaan ja laadukkaan toiminnan moottorina ovat tiiviit kehitysjaksot eli sprintit, joiden alussa määritellään yhdessä asiakkaan kanssa, mitä kyseisen sprintin lopputuloksena halutaan.
– Kehittäjille annetaan työrauha keskittyä valittuihin tehtäviin sprintin ajaksi, eikä sähköpostiin tipahtele jatkuvasti uusia ideoita, tarkennuksia tai muutospyyntöjä. Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta siinä onkin sen hienous, Unto Kotilainen toteaa.
Asiakas näkee tuottavuuden kasvun
Mikä tärkeintä, tyytyväisten kehittäjien teho näkyy myös asiakkaalle.
– Sprintteihin sidottu kehitys on taannut meille sen, että projektin kiinnitettyjen kehittäjien tuottavuus on korkeimmalla mahdollisella tasolla, Eetu Raunio sanoo.
Kiinnostavinta tässä on se, että verrattuna aiempaan asiakas on saanut vähemmällä enemmän. Kehitystyöhön varattua budjettia on voitu pienentää, mutta samaan aikaa työn tulokset ovat parantuneet.
– Poukkoilu eri toiveiden välillä on vähentynyt, minkä olemme asiakkaan kanssa kokeneet suurena onnistumisena, Unto Kotilainen summaa.
– Me seuraamme Crasmanin asiakkuusjohtajan kanssa samaa vuosibudjettia ja sen toteutumista, kertoo Eetu Raunio.
– Samalla hankkeidemme time-to-market on parantunut huomattavasti. Kaiken kaikkiaan olen erittäin tyytyväinen kaikkeen, mitä olemme Crasmanin kanssa saaneet aikaan. Se on ollut paljon enemmän kuin pelkkää webin kehitystä. Olemme oppineet uuden tavan toimia, ja sen rahallinen merkitys on paljon suurempi kuin yhden ohjelmistoprojektin.
Kiinnostuitko? Haluatko kuulla lisää autoalan ratkaisuistamme?
Ota yhteyttä