Helposti käytettävä verkkopalvelu kasvattaa kauppiaan hyötyjen lisäksi myös ihmisten välistä tasa-arvoisuutta. Lue ohjeet siihen, miten saat verkkokaupastasi helpomman käyttää!
Tietoisuus saavutettavuudesta on viime vuosina noussut selvästi. Siitä voimme kiittää EU:n direktiivejä, jotka ovat tuoneet saavutettavuuden vaatimuksia Suomen lainsäädäntöön. Digipalvelulaki edellyttää saavutettavuutta erityisesti julkisilta toimijoilta, ja vuodesta 2025 vaatimuksia aletaan soveltaa myös verkkokaupan palveluihin.
Jotta lain noudattamista voitaisiin valvoa, on olemassa saavutettavuuden kriteerit. Saavutettavuuskriteerit löytyvät saavutettavuusvaatimukset.fi -verkkosivustolta.
Kriteerit eivät kuitenkaan huomioi riittävän hyvin kognitiivista saavutettavuutta, vaan ne keskittyvät siihen, että verkkopalvelua on mahdollista käyttää erilaisilla apuohjelmilla ja -laitteilla.
Hyvä saavutettavuus edellyttää myös, että verkkokauppaa on helppo käyttää, sen sisältö on ymmärrettävää ja käyttöliittymä on visuaalisesti selkeä. Tällainen verkkokauppa palvelee paremmin kaikkia käyttäjiä.
Kognitiivinen saavutettava palvelu on helppokäyttöinen ja sen sisältö on helposti ymmärrettävää. Kognitiivisesti rasittava palvelu sen sijaan vaatii käyttäjältä paljon ylimääräistä ajatustyötä ja keskittymistä.
Helppokäyttöisyys hyödyttää meitä kaikkia, ja lisää ihmisten välistä tasa-arvoisuutta ja mahdollisuuksia huolehtia omista asioista.
Jos käyttäjällä on kognitiivisia haasteita, helppokäyttöisyyden merkitys korostuu. Kognitiivisilla haasteilla tarkoitetaan esimerkiksi ajatteluun, tietojenkäsittelyyn, muistamiseen ja keskittymiseen liittyviä ongelmia.
Alla muutama esimerkki ryhmistä, jotka erityisesti hyötyvät kognitiivisesta saavutettavuudesta.
Ikä vaikuttaa esimerkiksi muistin toimintaan ja uuden oppimisesta voi tulla vaikeaa. Tästä huolimatta moni ikääntyvä käyttää tietotekniikkaa monipuolisesti. Yksi selkeä korona-ajan tuoma muutos oli yli 55-vuotiaiden asiakkaiden aktivoituminen verkkokaupassa. Verkossa olevat huijaukset huolettavat ikääntyviä. Selkeä kieli ja helposti tavoitettava asiakaspalvelu tuovat turvallisuuden tunnetta.
Väsymys, stressi ja kiire ovat tuttuja haasteita erityisesti työikäisille. Tällöin ei riitä energiaa keskittyä haastaviin tehtäviin. Jos esimerkiksi jonkin palvelun tilaaminen tuntuu vaikealta, se jätetään kesken.
Lukuisat sairaudet ja vammat aiheuttavat pysyviä haasteita tietojen käsittelyyn. Arvioiden mukaan jopa 6–10 prosentilla aikuisista on jonkinasteisia lukemisen ja kirjoittamisen hankaluuksia, ja 10 % väestöstä on jokin neurokirjon diagnoosi. Selkeät ohjeet ja havainnollistavat kuvat helpottavat tiedon käsittelyä.
Puutteellinen luku- ja kielitaito ei muodostu esteeksi, kun verkkopalvelun teksti on selkeää ja toiminnot on merkitty tutuilla ikoneilla.
Helppokäyttöisestä verkkokaupasta käyttäjä löytää haluamansa tuotteet ja saa tehtyä ostoksensa nopeammin. Selkeät tekstit ja ohjeet lisäävät käyttäjän itsevarmuutta ja luottamusta verkkokauppaa kohtaan.
Paytrailin teettämän kyselytutkimuksen mukaan kätevyys ja helppous on ylivoimaisesti tärkein syy sille, että kuluttaja päättää tehdä ostoksensa verkossa.
Tekniset ongelmat ovat toiseksi yleisin syy jättää verkko-ostokset kesken. Luottamuksen puute on kuudenneksi yleisin syy tilauksen keskeyttämiselle.
Lisää hyödyllisiä ohjeita löydät Selkeästi meille -hankkeen sivustolta.
Selkeästi meille -hankkeen sivusto
VALLI ry:n julkaisut
Lukihäiriö.fi-verkkopalvelu
Näenepsy-verkkopalvelu
Crasman Insight 2020
Tiina Heikkilä toimii saavutettavuusasiantuntijana Crasmanilla. Jos haluat apua oman verkkosivustosi saavutettavuuteen liittyvissä asioissa, ole yhteydessä niin katsotaan yhdessä!