Blogi – Digitaalisen menestyksen rakennuspalikoita – Crasman

Kolmannen osapuolen evästeet ovat poistumassa – mitä muutokset tarkoittavat verkkokauppojen ja -sivustojen ylläpitäjille?

Kirjoittanut Olli Maksimainen | Jun 26, 2024 11:42:37 AM

Google aikoo lopettaa kolmannen osapuolen evästeiden käytön Chromessa vaiheittain vuoteen 2025 mennessä. Tämä muutos on osa laajempaa Privacy Sandbox -aloitetta, jonka tavoitteena on kehittää uusia, yksityisyyttä kunnioittavia ratkaisuja käyttäjien seurantaan ja mainonnan kohdentamiseen. Myös Safari, Firefox ja muut selaimet luopuvat tai ovat jo luopuneet kolmannen osapuolen evästeiden hyödyntämisestä.

Päivitetty 25.7.2024:
Google muutti suunnitelmaansa

Vain kuukausi tämän blogitekstin julkaisun jälkeen Google ilmoitti 23. heinäkuuta luopuvansa suunnitelmastaan päättää tuki kolmannen osapuolen evästeille Chrome-selaimessa. Uuden kehityssuunnitelman tavoite on sama kuin aiemmin, käyttäjän yksityisyyden suojaaminen, mutta keinoksi on vaihtunut käyttäjän hallinnoimien yksityisyys- ja evästeasetusten parantaminen Chrome-selaimessa.

Muutoksesta huolimatta on verkkopalvelujen eduksi, jos kävijöistä kerätään itse analytiikkadataa ja data myös omistetaan itse keräämiseen jälkeen (ns. "1st party data"). Samalla verkkopalvelun kolmannen osapuolen evästeet pystytään pitämään mahdollisimman vähäisinä.

Mikä on kolmannen osapuolen eväste?

Kolmannen osapuolen evästeet ovat evästeitä, joita asettaa joku muu taho kuin se verkkosivusto, jolla käyttäjä vierailee. Nämä evästeet sijoitetaan käyttäjän selaimeen, jotta hänen liikkumistaan eri verkkosivustojen välillä voitaisiin seurata. Näin saadaan tietoja käyttäjän verkkokäyttäytymisestä, esimerkiksi siitä, miltä sivuilta käyttäjä tulee ja minne hän siirtyy, mitä sisältöjä hän katsoo ja miten hän sisältöihin reagoi. Kolmannen osapuolen evästeitä ovat esimerkiksi mainosverkkojen (esimerkiksi Google Ads  ja Meta) evästeet, Google Analyticsin evästeet sekä sosiaalisen median muut evästeet.


Kun selaimista poistuu tuki kolmannen osapuolen evästeille, seurantadatan kerääminen estyy ellei seurantaratkaisua toteuteta uudella tavalla. Puuttuva seurantadata aiheuttaa ongelmia analytiikka- ja seurantaratkaisuihin sekä mainonnan kohdentamiseen.

Ratkaisu: Server Side -analytiikka 

Kun analytiikkaratkaisu siirretään yrityksen omalle palvelimelle, tai “palvelinpuolelle” (server-side), analytiikka- ja mainostenhallinta voidaan rakentaa niin kutsuttuna first-party-toteutuksena. Tämä eroaa perinteisestä (client-side) seurannasta, jossa tietoa kerätään kävijän selaimessa ja lähetetään sitten kolmannen osapuolen palveluntarjoajalle. Client-side-analytiikan toimintaa haittaavat erilaiset mainosten estot ja selainrajoitukset. Palvelinpuolen analytiikassa ei samoja ongelmia ole — se tarjoaakin kattavamman ja luotettavamman tilannekuvan. 


First-party-toteutuksessa datahävikkiä ei synny. Kaikki data, jonka seurantaan käyttäjä on antanut luvan, voidaan kerätä yrityksen omaan dataympäristöön. Tämä auttaa yrityksiä ymmärtämään paremmin asiakkaitaan ja parantamaan markkinointikampanjoidensa tehokkuutta.


Hyödyt tiivistettynä:

  • Parempi tietoturva ja yksityisyydensuoja: Yrityksellä on täysi hallinta kerättyyn dataan, ja dataa voidaan tallentaa ja käsitellä omalla palvelimella.
  • Ei datahävikkiä: Kaikki se data, jonka seurantaan käyttäjä on antanut luvan, voidaan kerätä.
  • Kattavampi ja tarkempi analytiikka: Yritykset voivat kerätä enemmän dataa ja yhdistää sitä muihin tietolähteisiin, mikä mahdollistaa kattavamman ja tarkemman analytiikan.
  • Markkinointikampanjoiden tehokkaampi seuranta: Yritykset voivat käyttää analytiikkatietoa kohdistaakseen markkinointikampanjansa paremmin ja parantaakseen niiden tehokkuutta.

Crasman tarjoaa server-side-analytiikan ratkaisuja

Crasmanin Google Server Side Analytics -hosting-palvelu tarjoaa luotettavan ja turvallisen tavan hallita verkkosivuston tai sovelluksen analytiikkaa. Palvelinpuolen seurannan avulla saadaan perinteistä tapaa syvällisempiä ja täsmällisempiä tietoja käyttäjien käyttäytymisestä. Palvelu sisältää täysin hallitun hosting-ratkaisun, joka integroituu vaivattomasti yrityksen olemassa olevaan analytiikkainfrastruktuuriin. Ratkaisu nopeuttaa tietojenkäsittelyä, parantaa tietoturvaa ja keventää selaimen kuormitusta. Kaikki tämä parantaa sivuston suorituskykyä ja käyttökokemusta.

Google Analyticsin ohella tarjoamme myös server-side ratkaisuna toteutettua Matomo-analytiikkaa. Se on avoimen lähdekoodin analytiikkaratkaisu, joka tarjoaa täyden omistajuuden kerättyyn dataan.