Blogi – Digitaalisen menestyksen rakennuspalikoita – Crasman

Referenssi: Messukeskuksen dynaaminen lippuverkkokauppa taipuu moneen tarpeeseen

Kirjoittanut Anu Hakkarainen | Sep 22, 2021 6:23:00 AM

Messukeskus on Suomen suurin ja kansainvälisin tapahtumatalo, joka palvelee vuosittain yli miljoonaa tapahtumakävijää. Siksi verkkokaupan täytyy olla joustava, luotettava ja asiakaslähtöinen.

Pähkinänkuoressa

Tavoite Messukeskus halusi kehittää uuden lippuverkkokaupan, joka palvelee sekä live- että hybriditapahtuma-asiakkaita.
Ratkaisu Crasmanin kehittämässä verkkokaupassa yhdistyvät helppo ylläpidettävyys, sujuva mobiilikäyttö, suora ostopolku ja toimivat integraatiot muihin järjestelmiin
Tulokset Verkkokaupan ostopolusta tuli dynaaminen ja joustava, ja samalla se avasi mahdollisuuksia kokonaan uudelle liiketoiminnalle.

Tavoite: Moderni verkkokauppa vaativaan tarpeeseen

Keväällä 2019 sekä Messukeskuksen tietohallinnossa että markkinoinnissa oli todettu väistämätön tosiasia: tapahtuma-alan jättiläisen lippuverkkokauppa oli tullut tiensä päähän teknisesti ja toiminnallisesti. Uuden ratkaisun toteuttajaa lähdettiin etsimään laajalla otannalla, ja tarjouspyyntö lähetettiin viidelletoista taholle. Mukana oli vanha kumppani, suuria kansainvälisiä verkkokauppataloja sekä jokunen kotimainen toimittaja. Vastaus saatiin seitsemältä, joista muutama valittiin jatkokeskusteluihin.

Voittajaksi selvisi Crasman. Keskikokoinen Suomessa, mutta jättien joukossa pikkuinen. Miksi näin, Messukeskuksen tietohallintopäällikkö Mikko Levo?

– Meille tärkeitä asioita olivat Crasmanin kotimaisuus, vaikuttavat referenssit sekä toimintamalli, jossa Crasman ottaa vastuun koko paketista – alustaratkaisusta, toteutuksesta ja ylläpidosta, Levo luettelee.

Crasmanin referenssit olivat monella tapaa paljon vaativampia kuin meidän tarpeemme edellytti, joten luottamus oli heti alussa vahva.

Koska Levolla oli yhdessä tiiminsä kanssa kyky arvioida Crasmanin tarjousta teknisesti, aikataulullisesti ja sisällöllisesti, oli projektin onnistumiselle hyvät eväät jo käynnistysvaiheessa. Levon tiimi teki myös riskianalyysit toimittajista, joiden joukosta kumppani lopulta valittiin.

Ratkaisu: Käyttäjien tarpeet esiin palvelumuotoilun avulla

– Meillä oli hyvin selkeä visio siitä, mitä halusimme uudelta lippuverkkokaupalta. Helppo ylläpidettävyys, sujuva mobiilikäyttö, suora ostopolku ja toimivat integraatiot muihin järjestelmiin. Halusimme myös, että verkkokaupan voi upottaa suoraan tapahtumasivulle, Mikko Levo listaa.

Onnistunut palvelumuotoilu alkoi jo projektin myyntivaiheessa. Crasmanin tiimi pyrki ymmärtämään Messukeskuksen organisaation, liiketoiminnan ja loppuasiakkaiden tarpeet mahdollisimman hyvin ennen ratkaisuehdotuksen esittelyä. Alustavan suunnitelman tueksi tuotettiin palvelun prototyyppi, joka auttoi konkretisoimaan ratkaisun hyödyt.

Suunnitteluvaiheen työpajoissa tarkennettiin palvelun toiminnallista määrittelyä. Palvelun muotoilu tehtiin käyttäjälähtöisesti eri asiakasryhmien tarpeet tunnistaen. Näin varmistettiin myös palvelun helppokäyttöisyys, joka oli Messukeskuksen vaatimuksissa korkealla. Myyntivaiheen prototyyppiä jatkojalostettiin määrittelyn edetessä ja sen toimivuutta testattiin käyttäjätesteillä.

– Suunnittelija, joka teki proton, oli mukana myös varsinaisessa projektissa. Tästä oli suuri hyöty projektin edetessä ja samoin siitä, että pystyimme varaamaan projektille omat koodarit, joiden työaika rauhoitettiin nimenomaan tähän projektiin, Crasmanin asiakkuuspäällikkö Kenneth Åkerberg kertoo.

Tulokset: Verkkokaupan päälle uutta liiketoimintaa

Pasilan Messukeskuksessa järjestetään vuosittain 50 tapahtumaa, joihin osallistuu 10 000 yritysasiakasta ja 1,1 miljoonaa kävijää. Heidän käytössään on nyt lippuverkkokauppa, joka on kaikkea tätä:

  • Verkkokaupan lippuvalitsimen voi upottaa tapahtumasivulle, ja asiakas hankkii lippunsa suoraan samasta paikasta. Häntä ei ohjata ulkoisen lipunmyyjän järjestelmään.
  • Verkkokauppa on integroitu Messukeskuksen sisäänpääsy-, toiminnanohjaus- ja kirjanpitojärjestelmiin – sekä HubSpotiin, jolla ohjataan myyntiä ja markkinointia.
  • Lisäksi uudessa verkkokaupassa voidaan myydä erilaisia lippuyhdistelmiä ja ohjelmalippuja, joihin voi sisältyä messuilta saatavia palveluja, tuotteita ja oikeastaan mitä tahansa, mitä messujärjestäjä keksii.

 

Messukeskuksen verkkokaupan ostopolusta tuli dynaaminen ja joustava, ja samalla se avasi mahdollisuuksia kokonaan uudelle liiketoiminnalle ja ansaintamalleille. Koronapandemian jälkimainingeissa verkkokaupan tulee taipua myös virtuaalitapahtumiin.

– Nykyään hybriditapahtumat ovat messuarkea, ja meillä on niitä varten monipuoliset lipunmyynnin työkalut.

– Crasmanin toteutus lunasti lupauksensa joka vaiheessa, joten luotamme heihin varmasti myös tulevaisuudessa. Olemme jo käyttäneet heidän asiantuntemustaan näytteilleasettajien uuden palveluportaalin ideoinnissa. Haluamme kehittää sitä verkkokaupan suuntaan. Myös markkinoinnin automaatiota on tarkoitus parantaa edelleen, Mikko Levo summaa.

 

Kiinnostuitko? Haluatko kuulla lisää verkkokaupan asiakaskokemuksen kehittämisestä? Ota yhteyttä!