- /
- blogi
EU:n kuluttajansuojadirektiiviä tarkentavan Omnibus-direktiivin tarkoitus on tehdä kuluttajalle hinnoittelusta, markkinoinnista ja datan käytöstä läpinäkyvämpää. Omnibus-direktiivi koskee kaikkia EU-alueen B2C-verkkokaupankäyntiä harjoittavia yrityksiä.
Omnibus-direktiivi on sekä kuluttajia että verkkokauppiaita varten. Se tukee voimakkaassa kasvussa olevaa verkkokaupankäyntiä, ja sen tarkoitus on tehdä verkkokaupankäynnistä aiempaa läpinäkyvämpää ja selvempää.
Yksi keskeinen muutos koskee tarjous- ja alennushintojen ilmoituksia, mutta direktiivi tuo myös muita muutoksia.
EU-direktiivin kansallisia linjauksia varten Suomessa tarvitaan lakimuutos. Kuluttajansuojalain muutos astui voimaan 1.1.2023.
Tässä Omnibus-direktiivi pähkinänkuoressa:
Mikä Omnibus-direktiivi on?
Omnibus-direktiivin tarkoitus on selventää kuluttajakauppaa harjoittavien yritysten velvollisuuksia alennus- ja tarjouskaupan hintailmoittelussa. Lisäksi se vaikuttaa yritysten tuotteistaan esittämiin kuluttaja-arvosteluihin. Lue lisää mitä parannuksia kuluttajansuojaan EU:n Omnibus-direktiivi tuo.
Mitä Omnibus-direktiivi tarkoittaa?
Direktiivi tarkentaa EU:n kuluttajansuojadirektiiviä. Lisäksi se selventää kansallista kuluttajansuojalakia sekä lisää ohjeistusta lakiin, joka koskee sopimattomia kaupallisia menettelyjä. Lue mitä kuluttajansuojaviranomainen kertoo yrittäjälle tulevista muutoksista.
Direktiivin vaikutukset verkkokauppiaalle:
- Omnibus-direktiivi selventää kuluttajahintoja
- Algoritmien hinnanmuodostus kuluttajakohtaisesti ei ole enää mahdollista ilman eri ilmoitusta
- Alennushinta-historia on maakohtainen. Omnibus-direktiivin mukaan verkkokaupan on kerrottava tuotteen alin hinta edellisen 30 päivän aikana.
- Korkeintaan 60 päivää kestävässä markkinointikampanjassa, jossa hinnanalennus suurenee yhtäjaksoisesti, alin ilmoitettava hinta on se, millä tavaraa on markkinoitu ensimmäistä hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana.
✏️ Varmista, että verkkokaupassa on hintahistoriavalmius, jotta 30 päivän alin hinta voidaan laskea.
Omnibus-direktiivi tekee datan käytöstä läpinäkyvämpää ja laajentaa henkilötietolain suojaa
-
- Tarkempi seurantadatan käytöstä kertominen
- Jatkossa datasopimus katsotaan syntyneeksi jo palvelun käytöstä
- Data-transaktioksi eli datasopimukseksi riittää jatkossa mainosten katsominen, linkin klikkaaminen tai feedin selaaminen.
- Yrityksen julkaisemat kuluttaja-arvostelut pitää olla totta
- Uusi kuluttajansuojalaki tarkentaa sitä, mitä tietoja kuluttajalle on kerrottava ostopäätöksen tueksi. Näitä ovat esimerkiksi:
- Aidot tuotearvostelut: Tuotearvostelut täytyy olla peräisin kuluttajilta ja kaupan on pystyttävä todentamaan se.
- Ei tekaistuja tuote-arvosteluja
- Ei ostettuja arvosteluja
- Ei somesta tai kuluttajilta saatujen arvostelujen vääristelyä
- Hakutulosten järjestäytymisen peruste täytyy olla nähtävillä
- Tuotekuvien ja todellisten kuvien välillä täytyy olla yhdenmukaisuus.
- Aidot tuotearvostelut: Tuotearvostelut täytyy olla peräisin kuluttajilta ja kaupan on pystyttävä todentamaan se.
- Uusi kuluttajansuojalaki tarkentaa sitä, mitä tietoja kuluttajalle on kerrottava ostopäätöksen tueksi. Näitä ovat esimerkiksi:
✏️ Varmista, että verkkokaupan arvostelussa on yhteys verkkokaupan tilaukseen tai asiakkaaseen esimerkiksi kirjautumisen yhteydessä. Jos arvostelu annetaan nimettömänä, varmista että kytkös tilaukseen on todennettavissa.
Milloin muutokset pitää tehdä?
Direktiivi astui voimaan EU-maissa 28.5.2022. Kuluttajansuojalain muutokset astuivat voimaan 1.1.2023.
Kirjoitus on julkaistu 13.6.2022 ja päivitetty 1.2.2023