- /
- blogi
Unified commerce tulee, oletko valmis? Tulevaisuuden kaupankäynnissä yksi yhtenäinen kauppajärjestelmä on kilpailuetu verrattuna omnichannel-mallin erillisratkaisuihin.
Saumaton ja yhtenäinen asiakaskokemus kaikissa myyntikanavissa on noussut yhdeksi kaupankäynnin perusedellytykseksi. Asiakkaat odottavat saavansa saman, reaaliaikaisen ja yhtenäisen palvelun sekä edut kanavasta riippumatta.
Modernissa kaupankäynnissä asiakas voi esimerkiksi:
- Viimeistellä verkossa aloitetun ostoksen kivijalassa
- Hyödyntää kanta-asiakasedut kaikissa kanavissa
- Nähdä reaaliaikaisesti tuotteiden saatavuuden eri myyntipisteissä
Onnistunut omnichannel-strategia maksimoi myyntimahdollisuudet ja kasvattaa tulosta. Monikanavaisten asiakkaiden on havaittu käyttävän jopa 20–30 % enemmän rahaa ostoksiin verrattuna yksikanavaisiin asiakkaisiin. Monikanavainen myynti myös tehostaa liiketoimintaa ja vahvistaa asiakasuskollisuutta sekä brändiä.
Unified Commerce on verkkokaupan luonteva tavoitetaso
Erilliset taustaprosessit ja -järjestelmät asettavat kuitenkin haasteita ja hidasteita reaaliaikaiselle, saumattomalle myynnille.
Unified Commerce menee askeleen pidemmälle kuin omnichannel. Se yhdistää kaikki liiketoiminnan osa-alueet, kuten kanavat, taustajärjestelmät, varastonhallinnan, asiakasdatan ja maksuprosessit, yhdeksi saumattomaksi kokonaisuudeksi.
Omnichannel |
Unified Commerce |
Verkkokauppa ja myymälä toimivat yhteistyössä, mutta varastotiedot voivat päivittyä hitaasti. | Verkkokaupan ja myymälän varastotiedot päivittyvät reaaliajassa, mikä vähentää virheitä. |
Asiakkaan kanta-asiakastiedot eivät aina siirry kaikissa kanavissa. | Asiakkaan tiedot ja ostohistoria ovat saatavilla kaikissa kanavissa. |
Markkinointikampanjat voivat olla kanavakohtaisia. | Yksi kampanja näkyy yhtenäisesti kaikissa kanavissa, reaaliaikaisella optimoinnilla. |
Oletko valmis hankkimaan strategista kilpailuetua?
Nykyaikaiset pilvipohjaiset, tekoälyllä ja API-pohjaisilla integraatioilla varustetut verkkokaupparatkaisut, kuten Shopify, mahdollistavat jo Unified Commerce -kaupankäynnin. Kyseessä ei siis ole niinkään suuri teknologinen muutos, vaan ennen kaikkea liiketoiminnan strateginen valinta, jossa asiakkaan ja liiketoiminnan saumaton yhteistyö asetetaan aidosti keskiöön. Samalla parannat yrityksen tehokkuutta, vähennät tietokatkoksia ja tuet datalähtöistä päätöksentekoa.
Oletko valmis viemään kaupankäyntisi seuraavalle tasolle? Nyt on aika toimia.