- /
- blogi
PIM (Product Information Management) on yksi verkkokaupan menestymisen avaimista ja laadukkaan sekä rikkaan markkinointidatan master. Sen avulla keskität tuotetiedot yhteen paikkaan ja jaat tiedon kanavakohtaisten vaatimusten mukaisesti.
PIM on tehokas työkalu tuotekokemuksen kehittämiseen ja hallinnointiin monikanavaisessa toimintaympäristössä. Sen avulla hallinnoit keskitetysti kasvavaa kanavavalikoimaa ja nopeasti muuttuvaa toimintaympäristöä. PIMin käyttöönotto vähentää tutkitusti asiakaspalautuksia jopa 40%, sillä yleisin palautuksen syy on huonolaatuinen sekä virheellinen tuotetieto.
Asiakaspolun ytimessä on tuotekokemusta rikastava tuotetieto
Tuotetieto on avainasia, kun asiakkaasi etsii ja vertailee tuotteita tai palveluita. Laadukas tuotedata parantaa verkkokauppasi näkyvyyttä hakukoneissa ja houkuttelee vierailemaan verkkokaupassasi tarjoamalla aistikokemuksia erilaisin inspiraatiokuvin.
Tuotetiedon laadun ja kattavuuden lisäksi asiakastasi kiinnostaa läpinäkyvyys ja vastuullisuus. Tarjoile siis verkkokaupassasi todennettuja tuotearvosteluja, tuotteen takuutietoja, sertifikaatteja ja tietoja tuotteen alkuperästä, materiaaleista sekä valmistusprosesseista.
Tuotetieto kulkee verkkokaupassasi koko asiakaspolun matkan:
PIM ratkaisee viisi suurinta haastettasi
Tuotetiedon hallinnalla voit saavuttaa merkittäviä hyötyjä liiketoiminnassasi. Helposti saatavilla olevat hyödyt jäisivät ilman automatiikkaa ja dataohjautuvuutta saavuttamatta.
1. Asiakas löytää tuotteet helposti:
Käytä PIMissä ylläpidettäviä tuoteominaisuuksia verkkokauppasi hakufilttereinä, jotta oikean tuotteen löydettävyys paranee ja vertailu helpottuu.
2. Pävitykset yhdestä paikasta kaikkialle:
Tuotetiedot päivität vain yhteen paikkaan ja tieto liikkuu rajapintojen kautta automaattisesti kaikkiin kanaviin. Kullakin tuotteella on uniikki tunniste, jonka avulla tilausten hallinta, seuranta ja tiedon yhdistäminen onnistuu eri järjestelmien välillä.
3. Hyödynnät sesongit ja lisäät myyntiä
Tuotteista voit myös rakentaa kätevästi tuotesettejä ja luoda erilaisia variaatioita, kuten koko- ja värivaihtoehdot, tai tarjota koostetusti oranssit ja mustat tuotevariaatiot halloweenkampanjassa.
4. Tuote-nostot myös katteen perusteella
Tuoterelaatioiden avulla nostat esille paremman katteen tuotteet sekä tuotteeseen liittyvät varaosat tai vaikkapa lisäpalvelut.
5. Kasvata markkina-aluettasi myös ulkomaille
Tuleeko verkkokauppaasi asiakkaita eri maista? Ei haittaa! PIMin avulla lokalisoit tuotteet, hallinnoit käännöksiä ja hoidat yksikkömuunnokset vaikkapa senteistä tuumiin sekä hallinnoit tuotevalikoimia ja -kuvia kanavakohtaisesti.
Avaamme PIM verkkokaupan tiedon lähteenä -webinaarissa muun muassa erilaisten kauppapaikkojen, kuten Amazon, vaikutusta tuotetiedonhallinnan ja PIMin rooliin. Lataa webinaaritallenne.
Kolahtiko aihe? Haluaisitko sparrata miten rikastettu tuotetieto auttaa myymään enemmän? Ota yhteyttä, niin kerron lisää tai varaa aika kalenteristani.