Blogi – Digitaalisen menestyksen rakennuspalikoita – Crasman

Referenssi: Lakan Betonin Shopify-verkkokauppa palvelee joustavasti yritys- ja kuluttaja-asiakkaita

Kirjoittanut Tomi Talas | Apr 29, 2024 5:53:17 AM

Kiviainespohjaisten rakennustarvikkeiden konkari Lakan Betoni palvelee kuluttaja- ja yritysasiakkaitaan nyt myös Shopify-verkkokaupan kautta.

Pähkinänkuoressa:

Tavoite Lakan Betoni halusi rakentaa digitaalisen myyntikanavan kasvattaakseen myyntiä ja palvellakseen asiakkaitaan entistäkin paremmin.
Ratkaisu Crasman toteutti Shopify-alustaan pohjautuvan ratkaisun, joka palvelee niin kuluttaja- kuin yritysasiakkaitakin.
Tulokset Helppokäyttöinen Shopify-kokonaisuus antaa Lakan Betonille monipuoliset työkalut tilaustenhallintaan ja asiakaspalveluun. 

 

Lakan Betoni Oy on vuonna 1965 perustettu rakennusalan edelläkävijä, jonka tuoteperheeseen kuuluvat kivitalot, harkot, pihakivet, talouskellarit, laastit, tasoitteet, elementit ja valmisbetoni. Joensuussa, Lopella, Jalasjärvellä ja Varkaudessa valmistettuja Lakka-tuotteita myyvät jälleenmyyjät kautta maan.

Tavoite: Myynnin kasvu digitaalisten jakelukanavien kautta

Verkkokaupan perustamisen tavoitteena oli palvella paremmin varsinkin omakotitalon tai vapaa-ajan asunnon rakentajia, pihaa arvostavia perheitä ja puutarhaharrastajia sekä yrityspuolella maisemaurakoitsijoita ja pieniä rakennusliikkeitä. Lakan Betoni halusi tarjota kohderyhmilleen nykyaikaista palvelua sekä innovatiivisia, inspiroivia ja räätälöitäviä ratkaisuja.

Verkkokaupan käyttöliittymästä haluttiin suoraviivainen ja helposti lähestyttävä. Lisäksi tuotteiden painon ja koon takia verkkokaupan logistiikkavaihtoehtojen tuli mukautua dynaamisesti tilausten koon mukaan, ja tietyille tuoteryhmille toivottiin täysin räätälöityjä toimitushinnoitteluvaihtoehtoja.

Ratkaisu: Keskitetty alusta molemmille myyntikanaville

Crasman toteutti Lakan betonille Shopify-verkkokauppa-alustaan pohjautuvan ratkaisun, joka sisältää sekä B2C- että B2B-verkkokaupat. Kokonaisuutta hallitaan yhdestä hallintapaneelista, ja kaikki tilaukset saapuvat samaan tilaustenkäsittelyputkeen. Eri myyntikanavista saadaan kuitenkin täysin erilliset raportit.

B2B-kaupassa asiakkaat tunnistetaan kirjautumisen avulla. Kirjautuminen mahdollistaa eri hintatasojen esittämisen eri asiakasryhmille. Lakan Betonin työntekijät voivat myös helposti luoda tilauksia rekisteröidyille asiakkaille B2B-myyntikanavan kautta.

Järjestelmä laskee rahtikustannukset täysin dynaamisesti postinumeroalueen, toimitettavien lavamäärien ja tilauksen koon mukaan. Lisäksi logistiikkaratkaisussa huomioitiin tarve tiettyjen tuoteryhmien kiinteähintaisesta toimituksesta sekä erilaiset kiinteähintaisten ja dynaamisten rahtien yhdistelmät.

Tulokset: Looginen ja helposti hallittava kokonaisuus

Verkkokaupan rakenne on luonnollisesti täysin modulaarinen, eli Lakan Betonin työntekijät voivat itsenäisesti hallita kaupassa näkyvien elementtien sijaintia, määrää sekä niissä näytettävää sisältöä.

– Projekti pysyi täysin aikataulussa ja budjetissa – kaiken kaikkiaan hommat ovat sujuneet erittäin sutjakkaasti, Lakan Betonin toimitusjohtaja Juho Hiltunen kertoo.

– Shopify on todella intuitiivinen käyttää, ja verkkokaupan kokonaisuuden hallinta on loogista ja helppoa, markkinointikoordinaattori Elina Riikonen täydentää.

 

Kiinnostuitko? Haluatko kuulla lisää Shopifyn ominaisuuksista ja mahdollisuuksista? Ota yhteyttä!