Tarpeisiin vastaava verkkokauppa joustaa ja mukautuu liiketoimintojen mukaan. Onnistumisen takana on tiivis yhteistyö, jossa tulosta rakennetaan liiketoiminnan syväymmärryksen lisäksi keskusteluilla ja molemminpuolisella sparrauksella.
Vianor tarjoaa täyden valikoiman renkaita ja rengaspalveluita sekä autojen monimerkkihuoltoa. Vianorilla on Pohjoismaissa noin 170 omaa palvelupistettä ja 140 Vianor-partneria, mikä tekee Vianorista Pohjoismaiden laajimman rengas- ja autonhuoltoketjun.
Vianorin verkkokauppa Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa palvelee asiakkaita monipuolisesti, tarjoten kattavan valikoiman renkaita ja vanteita sekä erilaisia rengas- ja autohuoltopalveluita. Tavoitteena on laajan palvelupisteverkoston ja monipuolisen verkkokaupan avulla rakentaa asiakkaille monikanavainen, laadukas ja saumaton palvelukokemus kaikkialla Pohjoismaissa.
Vianor on ollut Crasmanin asiakas jo 16 vuotta, ja vuosien saatossa onkin nähty räätälöidyn verkkokaupan tärkein vahvuus: sen kyky joustaa ja mukautua liiketoiminnan kasvavien tarpeiden mukana.
Vianorilla verkkokauppa on vuosien saatossa noussut merkittäväksi liiketoiminnan osa-alueeksi. Nykyään verkkokaupasta vastaa Vianorin eCom manager Christian Sandman.
Selkeä vastuuhenkilö yhdessä verkkokauppatiimin kanssa on tuonut kehitykseen ryhtiä ja vauhdittanut kehityksen läpimenoaikaa. Vianor kehittää verkkokauppaa nykyään jatkuvan kehityksen mallilla pitkäjänteisesti ja suunnitelmallisesti.
Vianor on erityisesti viime vuosina vienyt verkkokaupan kehitystä entistä voimakkaammin suuntaan, jossa kehitystyö pohjataan pitkäjänteiseen käyttäjätestaukseen ja datan analysointiin. Näin löydetään verkkokaupasta liiketoiminnan ja asiakaskokemuksen kannalta hyödyllisimmät kehityskohteet.
– Meillä on täysin räätälöity verkkokauppa ja paljon kustomoituja toiminnallisuuksia. Tämä yhdistettynä hyvään yhteistyöhön mahdollistaa meiltä tarvittaessa erittäin nopean reagoinnin. Jos eteen tulee hyvä idea, voimme olla sen toteutuksessa hyvin pitkällä jo muutamassa viikossa. Nopeasti muuttuvassa ympäristössä tämä on meille erittäin tärkeää, Christian Sandman summaa joustavan verkkokaupan ja toimivan yhteistyön hyviä puolia.
Vianorin verkkokauppa ei ole aivan tavallinen kuluttajaverkkokauppa. Sen yksi erityispiirre on siinä, ettei tuotteiden kotiinkuljetukselle ole kovin suurta kysyntää. Renkaita ja vanteita voi Vianorilta toki tilata myös suoraan kotiovelle toimitettuna, mutta useimmat asiakkaat haluavat tilaamilleen tuotteille myös asennuspalvelut. Sen vuoksi verkkokaupasta ostetut tuotteet ja palvelut noudetaan pääosin Vianorin palvelupisteistä.
Koska suurin osa asiakkaista ostaa tuotteiden lisäksi myös Vianorin palvelupisteessä ajanvarauksella toimitettavia palveluita, eivät valmiit verkkokaupparatkaisut taivu Vianorin tarpeisiin.
Vianorilla on myös aina osattu katsoa tulevaisuuteen. Jatkuvasti kehittyvä ja muuttuva liiketoiminta vaatii verkkokaupalta kykyä ottaa käyttöön uusia ominaisuuksia, integroitua uusiin taustajärjestelmiin, kasvattaa valikoimaa ja skaalautua suuremmaksi.
Räätälöidyn verkkokaupan yksi hyöty onkin siinä, ettei kaikkeen tarvitse osata varautua etukäteen. Liiketoiminnan kasvaessa ja kehittyessä on verkkokauppaa mahdollista kehittää, kasvattaa ja muokata tilanteen ja tarpeen mukaan.
Vianorin palvelupisteiden palveluvalikoima vaihtelee, mikä tuo verkkokaupan toteutukselle omat vaatimuksensa. Asiakkaan täytyy verkossa pystyä nopeasti ja helposti hahmottamaan, mikä palvelu on saatavilla mistäkin palvelupisteestä. Vianorille on tärkeää tarjota jokaiselle asiakkaalle saumaton palvelukokemus riippumatta siitä, ostaako hän tuotteita, palveluita vai molempia, ja asioiko hän verkkokaupassa vai palvelupisteessä.
Vianorin palvelupisteitä ja verkkokauppaa yhdistää Vianorin ainutlaatuinen ERP-järjestelmä, joka hoitaa tuotteiden hinnoittelun ja ajanvaraukset. Ja vaikka Vianorin verkkokauppa on Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa räätälöity toimimaan perusperiaatteiltaan samalla tavalla, on eri markkinoilla kuitenkin vaihtelevat tuote- ja palveluvalikoimat. Lisäksi esimerkiksi maksutavat on toteutettu eri palveluntarjoajien avulla ja erilaisin integraatioin.
Vianorin tarpeisiin suunniteltu verkkokauppa tarjoaa tarvittavaa joustavuutta ja muunneltavuutta monimutkaisen kokonaisuuden hallintaan. Se taipuu helposti erilaisiin taustajärjestelmiin ja integraatioihin sekä niiden mahdollisiin muutoksiin.
Crasmanilla Vianoria varten on allokoitu oma tiimi, joka paitsi tuntee asiakkaan verkkokaupan, on myös oppinut ymmärtämään asiakkaan liiketoimintaa ja sen tarpeita.
– Meille tärkeää on aito, molemminpuolinen yhteistyö, jota Crasman meille kumppanina tarjoaa. He tuovat asioita ja ajatuksia aktiivisesti esiin, ja ovat mukana ikään kuin osana tiimiä. Meille aito kumppanuus on sitä, ettemme vain tilaa Crasmanilta tarvittavia toteutuksia vaan käymme jatkuvia keskusteluja verkkokaupan kehityksestä. Kumppaneitahan markkinoilla kyllä riittää, mutta hyvän yhteistyön ja yhteisen sävelen löytäminen ei aina ole itsestään selvää, Sandman sanoo.
Kiinnostuitko? Haluatko kuulla lisää palveluistamme ja toteutuksistamme autoalan toimijoille? Ota yhteyttä!