Oman tuotteen markkinoinnissa ei aina voi puhua yksityisleasingista, koska Suomen lainsäädännön mukaan se ei todennäköisesti sitä ole - miten sitten markkinoida tuotetta, jota edes hakukoneet eivät osaa tarjota?
Leasing tarkoittaa käyttöomaisuuden pitkäaikaista vuokrausta. Suomessa leasing on ollut käytössä yli 50 vuoden ajan. Ei siis ole ihme, että kun kuluttaja etsii itselleen kuukausimaksullista autoa, hän naputtelee hakukoneeseen sanan leasing.
Lainsäädännön näkökulmasta kuukausimaksullisen palvelun ja yksityisleasingin välillä on sekä lukuisia sopimusteknisiä että verotuksellisia eroja.
Autokaupan näkökulmasta tähän liittyykin ongelmia, kun tuote on todennäköisesti kuukausimaksullinen palvelu, mutta asiakkaat etsivät palvelua leasing-palveluna.
Ongelmaa on yritetty kiertää erilaisilla tuotenimillä, mutta sen varjopuoli on se, etteivät ne silti kerro heti kuluttajalle tuotteesta riittävästi.
Kuukausimaksullinen autoilu palveluna siis on olemassa, mutta miten sitä voi markkinoida niin, että asiakkaat löytävät sen? Hyvä on myös muistaa, että lainsäädäntö kieltää virheellisten termien käytön markkinoinnissa, eikä termin tunnettuus tee tässä poikkeusta.
Hakukoneet käyttävät avainsanoja, sanayhdistelmiä ja lauseita, joilla kuluttajat palveluntarjoajien sivuille löytävät.
Avainsana-analyysi osoittaa, että “yksityisleasing”-sana on selkeästi käytetympi hakusana liki 15 000 osumalla kuin “auto kuukausimaksulla”, jota oli käytetty alle 600 kertaa. Muut aiheeseen liittyvät sanat osoittavat samaa: hakukoneliikenne on todella pientä muilla kuin leasing-sanastolla.
On siis selvää, että kuukausimaksullista palvelua tarjoavan toimijan pitää pyrkiä hyötymään leasing-termin saamasta liikenteestä, vaikkei itse tarjoakaan palvelua.
Miten hakukoneet saadaan siis löytämään sivuille, joissa tarjotaan kuukausimaksullista palvelua eikä yksityisleasingia?
Ratkaisuna on kattava, selkeä, helppolukuinen teksti, jossa omaa kuukausimaksullista palvelua esitellään.
Sisällössä on hyvä selventää kuukausimaksullisen palvelun ja yksityisleasingin eroja ja vertailla niitä kuluttajan näkökulmasta. Miten esimerkiksi hinta rakentuu? Kuka auton omistaa? Millaisia verotuksellisia eroja palveluilla on?
Tarve on siis nimenomaan vertailevalle sisällölle, jolla eritellään kaksi eri palvelua ja tehdään selväksi ratkaisevat erot.
Parhaiten tämä tapahtuu käytännön sisällöntuotannossa niin, että suosittua termiä käytetään luontevasti, mutta toistuvasti sekä otsikossa että tekstissä. Lisäksi kannattaa ottaa leasing-sanat Google Adsiin hyödynnettäväksi, vaikka palvelu onkin kuukausimaksulla.
Crasman Insight pureutuu kuukausimaksulliseen autoiluun.
Autamme mielellämme hakusanaoptimoinnissa ja rakentamaan palveluista löydettäviä.
Lue lisää aiheesta:
Crasman tutki: Leasing-autoilu kiinnostaa katveessa ollutta kohderyhmää