Jokainen verkkokauppa haluaa palvella asiakkaitaan nopeasti ja luotettavasti. Tällainen palvelukokonaisuus ei synny itsestään. Verkkokaupan taustalle vaaditaan toimiva logistiikkaratkaisu, jossa jokaisen palasen on oltava kohdallaan.
Familon on suomalainen brändi, joka kuuluu ruotsalaisen perheyrityksen omistamaan Wendre Group -konserniin. Wendre Finland Oy vastaa Suomessa Familon-brändin tuotekehityksestä, myynnistä ja markkinoinnista. Crasman toimii Familonin kuluttaja- ja B2B-verkkokauppojen kumppanina.
Familon.fi-verkkokauppa tunnetaan paitsi laadukkaista Familon-tuotteista, myös luotettavista ja nopeista toimituksista. Näiden taustalla on pitkäjänteisesti ja suunnitelmallisesti rakennettu varastointiratkaisu ja logistiikkamalli, jonka jokainen osa on vuosien saatossa hiottu toimimaan saumattomasti yhteen.
– Familonilla on oma logistiikkakeskus Heinolassa, hyvällä sijainnilla lähellä Helsingin moottoritietä ja kuljetuskumppaneiden logistiikkakeskuksia. Oma kiinteistö on mahdollistanut meille logistiikan ja varastoinnin keskittämisen sekä pitkäjänteisen rakentamisen, sanoo Wendren Head of eCommerce Tuuli Roth.
Familonin kaikki toimitukset tehdään Heinolan logistiikkakeskuksesta. Tämä tarkoittaa paitsi kuluttaja-asiakkaiden tilauksia, myös jälleenmyyjien tilauksia sekä sopimuksen mukaan jälleenmyyjien verkkokauppojen toimituksia.
– Tämä kokonaisuus mahdollistaa sen, että voimme pitää Heinolassa laajaa tuotevalikoimaa. Se muodostaa kulmakiven verkkokaupan joustaville ja nopeille toimituksille, Roth kertoo.
Tavaran makaaminen varastossa pitkiä aikoja ei ole kannattavaa, joten on osattava tilata oikeaa tavaraa oikeaan aikaan. Ennustaminen on yksi logistiikan ja varastoinnin haastavimmista osa-alueista, ja siinä Roth näkeekin monia varastonhallinnan suurimpia riskejä.
– Meillä ennustaminen on onnistunut hyvin. Siinä helpottaa oma lähituotanto ja valitsemamme kokonaisratkaisu. Jos tavara tulee kaukaa ja hankintalähteitä on useita, on tilausmäärien hallinta haastavampaa. Varaston hallinnassa avainasioita ovat tavaran riittävyys ja kustannusten hallinta. Onnistunut työ näkyy asiakkaille verkkokaupan nopeina toimituksina, Roth avaa.
Roth kehottaa seuraamaan tavaran liikkuvuutta koko ajan, ja olemaan valmis myös korjaamaan omia ennustuksia.
– Vaikka jokin tuote olisi ollut myyntimenestys, täytyy hyväksyä, että tilanteet voivat muuttua nopeasti. Valikoiman täytyy liikkua ja kaikilla tuotteilla on oltava hyvä kierto. Jos kierto loppuu, tuotetta ei kannata pitää varastossa.
Familon päätyi verkkokaupan osalta omaan keskitettyyn varastointiratkaisuun, koska verkkokaupan toiminnan alkaessa heiltä löytyi paitsi oma kiinteistö hyvällä sijainnilla myös vahvaa osaamista varastoinnista ja logistiikasta. Muitakin vaihtoehtoja kokonaisuuden rakentamiseen olisi.
– Jos lähtisimme jostain syystä isommin uudistamaan varastointiamme, päätyisimme luultavasti kokonaan ulkoistettuun ratkaisuun. Ulkoisen kumppanin kanssa on helppo sopia, että maksaa vain tarvitsemastaan tilasta. Aloittelevalle verkkokauppatoimijalle valmis logistiikkaratkaisu tarjoaa joustoa ja asiantuntemusta, Roth sanoo.
Henkilöstön määrän joustavuuden ja hallinnan helpottamiseksi Familon on itse siirtynyt käyttämään keräilyn ja pakkauksen osalta kumppaniyritystä. Kumppaneita valitessa Roth painottaa pitkäjänteisen yhteistyön merkitystä.
– Emme kumppanien kohdalla juokse halvimman hinnan perässä vaan keskitymme toimivaan yhteistyöhön. Myös kumppanimme on voitava luottaa meihin. Kun asioita kehitetään yhdessä, kaikki voivat luottaa toiminnan laatuun ja jatkuvuuteen. Jos kumppanuus ei toimi ja tulee esimerkiksi väärää tavaraa väärään aikaan, se näkyy myös asiakkaille. Siinä eivät onnistuneet ennusteet sitten auta.
Familonilla kiinnitetään huomiota logistiikkakokonaisuuden vastuullisuuteen. Se tarkoittaa käytännössä muun muassa tavaroiden siirtelyn minimointia, lähituotantoa ja saatavuuden oikea-aikaisuutta. Familon-tuotteet toimitetaan tehtaalta suoraan Heinolan logistiikkakeskukselle, ja sieltä tuotteet lähtevät asiakkaille kulkematta välivarastojen kautta.
– Olemme keskittäneet kuljetukset muutamalle vastuullisesti toimivalle kuljetusliikkeelle, jolloin myös asiakkaalla on valittavissa mieluinen toimitustapa. Tärkeä osa tätä kokonaisuutta on verkkokaupan laadukas asiakaspalvelu, Roth huomauttaa.
– Tapa tilata ja palautella tuotteita on epäekologinen. Pyrimme osaltamme minimoimaan palautuksia tarjoamalla verkkokaupassa mahdollisimman laadukasta asiakaspalvelua ja asiakaslähtöisiä tuote-esittelyjä. Haluamme auttaa asiakkaita valitsemaan itselleen kerralla oikeat tuotteet, Roth kertoo.
Verkkokaupan toiminta ja tuloksellisuus ovat ratkaisevalla tavalla riippuvaisia varastoinnin ja logistiikan toimivuudesta. Nopeat toimitukset ja sopiva valikoima eivät ole mahdollisia ilman hyvää varastonhallintaa.
– Logistisen ratkaisun täytyy olla toimiva, jotta asiakkaita voidaan palvella riittävän laajalla valikoimalla ja nopeilla toimituksilla. Vaikka koko ratkaisun päättäisi ulkoistaa, täytyy muistaa, että sen hallinta on kokonaisuuden kannalta ratkaiseva, Roth painottaa.
Verkkokaupan varastoratkaisu onkin Rothin mukaan osa asiakkaiden palvelukokemusta.
— Kun verkkokaupan varastoratkaisu toimii saumattomana osana kokonaisuutta, asiakas ei huomaa muuta kuin sen, että saa haluamansa tuotteet nopeasti ja joustavasti. Tyytyväinen asiakas onkin paras merkki siitä, että kokonaisuudessa on onnistuttu.
Tämä blogiteksti on osa Crasman Insight -katsausta, jossa pureudumme syvemmin verkkokaupan prosesseihin valikoimanhallinnasta varastointiin ja kuljetukseen.
Crasman Insight on kahdesti vuodessa ilmestyvä verkkokaupankäynnin ilmiöitä, trendejä ja näkemyksellisiä tekijöitä käsittelevä julkaisu.
Crasman on digitaalisen liiketoiminnan asiantuntija, jolle ei mikään verkkokaupankäynnissä ole vierasta. Autamme sinua kehittämään verkkoliiketoimintaasi ja todistamme onnistumisen datalla.