EU:n esteettömyysdirektiivin edellyttämiä lakimuutoksia on alettava noudattaa verkkokaupoissa 28.6.2025. Koskevatko muutokset sinua, kuinka täytät lain vaatimukset ja mitä noudattamatta jättämisestä voi seurata? Entä oletko tietämättäsi verkkokauppias? Saavutettavuusasiantuntija vastaa.

Tässä Artikkelissa Crasmanin saavutettavuusasiantuntija Tiina Heikkilä vastaa useimmin kuulemiinsa kysymyksiin ja summaa tärkeää tietoa siitä, miten saavutettavuutta säätelevä digipalvelulaki määrittää käsitteen verkkokauppa.

Mitä palveluja lakimuutos koskee?

Digipalvelulain piiriin lisättiin lakimuutosten yhteydessä seuraavat kuluttajille suunnatut palvelut:

  • verkkokaupat
  • sähkökirjat
  • osa henkilöliikenteen ja pankkien palveluista
  • audiovisuaaliseen sisältöön pääsyn tarjoavat palvelut
  • viestintäpalvelut.

Oletko tietämättäsi verkkokauppias?

Osa verkkokaupoista on helppo tunnistaa: käyttäjä voi lisätä tuotteita ostoskoriin ja maksaa ostoksensa verkossa.

Digipalvelulain määritelmä on kuitenkin laajempi: palvelu, jossa asiakas voi tehdä kuluttajansuojalain mukaisia etämyyntisopimuksia, on verkkokauppa. Eli esimerkiksi kampaajan, autohuollon tai hotellihuoneen varaaminen verkkopalvelun kautta on verkkokauppaa, jos asiakkaan ja yrityksen välille syntyy varaustilanteessa sopimus tuotteen tai palvelun ostamisesta. 

On merkityksetöntä, maksetaanko tuote tai palvelu verkossa vai vasta kasvotusten.

Jos tarvitset tarkempaa määrittelyä oman verkkopalvelusi suhteesta lakiin, voit kysyä neuvoa suoraan valvovalta viranomaiselta eli Traficomilta

Oma suositukseni on, että myös harmaalla alueella olevat yritykset ovat aiheen suhteen aktiivisia, sillä saavutettavuudesta on hyötyä sekä palvelun käyttäjille että liiketoiminnalle.

Mitä poikkeuksia lain soveltamisessa on?

Digipalvelulaki ei velvoita mikroyrityksiä. Yritys lasketaan mikroyritykseksi, jos sillä on alle kymmenen työntekijää ja yrityksen vuosittainen liikevaihto tai taseen loppusumma on enintään kaksi miljoonaa euroa.

Huomaathan, että määrittely koskee koko organisaation liikevaihtoa, ei vain verkkokaupan osuutta siitä.

Mitä verkkokauppiaan pitää tehdä täyttääkseen saavutettavuuslain vaatimukset?

  • Palvelun pitää täyttää laissa asetetut saavutettavuusvaatimukset.
  • Palvelusta täytyy löytyä saavutettavuusseloste, joka kuvaa palvelun saavutettavuuden tilan.
  • Käyttäjällä pitää olla mahdollisuus antaa toimijalle palautetta saavutettavuudesta, ja palautteeseen pitää vastata 14 vuorokauden kuluessa.
  • Verkkokaupan on annettava tietoa palvelujen ja tuotteiden esteettömyydestä ja saavutettavuudesta, mikäli valmistaja tai maahantuoja on toimittanut nämä tiedot.


Ensimmäinen askel vaatimusten täyttämiseen on verkkokaupan saavutettavuuden arviointi.

Miten oman verkkopalvelun saavutettavuuden tason voi selvittää?

Saavutettavuuden arviointi vaatii asiantuntemusta. Kun teetät palvelullesi saavutettavuusauditoinnin, saat kattavan raportin havaituista puutteista ja neuvoja niiden korjaamiseen. Alkuun pääsee myös suppeammilla tarkistuksilla.

Teemme Crasmanilla tarkistuksia itse ja yhteystyökumppaniemme kanssa, tarpeidesi mukaan.

Lähes kaikista palveluista löytyy jotain parannettavaa. Arvioinnin jälkeen puutteita voi lähteä järjestelmällisesti korjaamaan. Ongelmat, joita ei saada heti korjattua, kirjataan saavutettavuusselosteelle.

Saavutettavuuden toteutuminen ja säilyminen edellyttää, että siihen kiinnitetään huomiota kaikessa palvelun kehityksessä ja sisällöntuotannossa. Avaintekijöitä tässä on oman henkilöstön koulutus, osaavat kumppanit ja säännöllinen laadunvarmistus.

Mitä jos saavutettavuusvaatimukset jäävät täyttämättä?

Saavutettavuuden tarkistaminen ja selosteen laatiminen on hyvä alku, mutta lain mukaisesti puutteet tulee myös korjata.

Lain piiriin tulevilla palveluilla on velvollisuus ilmoittaa valvontaviranomaiselle, millaisia puutteita vaatimusten noudattamisessa on ja miten puutteet tullaan korjaamaan. Ilmoituksen tekemiseen ei ole vielä ohjetta.

Vaatimusten noudattamisesta voi poiketa vetoamalla kohtuuttomaan rasitteeseen, mutta tähän on tiukat ehdot. Rasitteen olemassaoloa täytyy arvioida uudelleen vähintään viiden vuoden välein.

Mitä jos joku tekee palvelusta kantelun?

Valvova viranomainen eli Traficom käsittelee kantelut ja suorittaa valvontaa myös omatoimisesti. 

Traficomilla on oikeus saada toimijalta selvitys saavutettavuusvaatimusten noudattamisesta. Se voi määrätä toimijaa korjaamaan puutteet määräajassa ja tarvittaessa ottaa kyseessä olevan palvelun valvontaan.

Traficom voi myös asettaa uhkasakon määräyksen tehostamiseksi.

Jäikö jokin vielä askarruttamaan?

Lisätietoa digipalvelulaista ja sen vaatimuksista löydät sivustolta
saavutettavuusvaatimukset.fi
.

Kesäkuu on jo nurkan takana, joten nyt on korkea aika toimia. Kaipaatko apua? Täytä alla oleva lomake, niin olemme sinuun yhteydessä!

Ota yhteyttä

 

Tiina Heikkilä avatar