EU:n esteettömyysdirektiivin edellyttämiä lakimuutoksia on alettava noudattaa verkkokaupoissa 28.6.2025. Koskevatko muutokset sinua, kuinka täytät lain vaatimukset ja mitä noudattamatta jättämisestä voi seurata? Entä oletko tietämättäsi verkkokauppias? Saavutettavuusasiantuntija vastaa.
Tässä Artikkelissa Crasmanin saavutettavuusasiantuntija Tiina Heikkilä vastaa useimmin kuulemiinsa kysymyksiin ja summaa tärkeää tietoa siitä, miten saavutettavuutta säätelevä digipalvelulaki määrittää käsitteen verkkokauppa.
Digipalvelulain piiriin lisättiin lakimuutosten yhteydessä seuraavat kuluttajille suunnatut palvelut:
Osa verkkokaupoista on helppo tunnistaa: käyttäjä voi lisätä tuotteita ostoskoriin ja maksaa ostoksensa verkossa.
Digipalvelulain määritelmä on kuitenkin laajempi: palvelu, jossa asiakas voi tehdä kuluttajansuojalain mukaisia etämyyntisopimuksia, on verkkokauppa. Eli esimerkiksi kampaajan, autohuollon tai hotellihuoneen varaaminen verkkopalvelun kautta on verkkokauppaa, jos asiakkaan ja yrityksen välille syntyy varaustilanteessa sopimus tuotteen tai palvelun ostamisesta.
On merkityksetöntä, maksetaanko tuote tai palvelu verkossa vai vasta kasvotusten.
Jos tarvitset tarkempaa määrittelyä oman verkkopalvelusi suhteesta lakiin, voit kysyä neuvoa suoraan valvovalta viranomaiselta eli Traficomilta.
Oma suositukseni on, että myös harmaalla alueella olevat yritykset ovat aiheen suhteen aktiivisia, sillä saavutettavuudesta on hyötyä sekä palvelun käyttäjille että liiketoiminnalle.
Digipalvelulaki ei velvoita mikroyrityksiä. Yritys lasketaan mikroyritykseksi, jos sillä on alle kymmenen työntekijää ja yrityksen vuosittainen liikevaihto tai taseen loppusumma on enintään kaksi miljoonaa euroa.
Huomaathan, että määrittely koskee koko organisaation liikevaihtoa, ei vain verkkokaupan osuutta siitä.
Ensimmäinen askel vaatimusten täyttämiseen on verkkokaupan saavutettavuuden arviointi.
Saavutettavuuden arviointi vaatii asiantuntemusta. Kun teetät palvelullesi saavutettavuusauditoinnin, saat kattavan raportin havaituista puutteista ja neuvoja niiden korjaamiseen. Alkuun pääsee myös suppeammilla tarkistuksilla.
Teemme Crasmanilla tarkistuksia itse ja yhteystyökumppaniemme kanssa, tarpeidesi mukaan.
Lähes kaikista palveluista löytyy jotain parannettavaa. Arvioinnin jälkeen puutteita voi lähteä järjestelmällisesti korjaamaan. Ongelmat, joita ei saada heti korjattua, kirjataan saavutettavuusselosteelle.
Saavutettavuuden toteutuminen ja säilyminen edellyttää, että siihen kiinnitetään huomiota kaikessa palvelun kehityksessä ja sisällöntuotannossa. Avaintekijöitä tässä on oman henkilöstön koulutus, osaavat kumppanit ja säännöllinen laadunvarmistus.
Saavutettavuuden tarkistaminen ja selosteen laatiminen on hyvä alku, mutta lain mukaisesti puutteet tulee myös korjata.
Lain piiriin tulevilla palveluilla on velvollisuus ilmoittaa valvontaviranomaiselle, millaisia puutteita vaatimusten noudattamisessa on ja miten puutteet tullaan korjaamaan. Ilmoituksen tekemiseen ei ole vielä ohjetta.
Vaatimusten noudattamisesta voi poiketa vetoamalla kohtuuttomaan rasitteeseen, mutta tähän on tiukat ehdot. Rasitteen olemassaoloa täytyy arvioida uudelleen vähintään viiden vuoden välein.
Valvova viranomainen eli Traficom käsittelee kantelut ja suorittaa valvontaa myös omatoimisesti.
Traficomilla on oikeus saada toimijalta selvitys saavutettavuusvaatimusten noudattamisesta. Se voi määrätä toimijaa korjaamaan puutteet määräajassa ja tarvittaessa ottaa kyseessä olevan palvelun valvontaan.
Traficom voi myös asettaa uhkasakon määräyksen tehostamiseksi.
Lisätietoa digipalvelulaista ja sen vaatimuksista löydät sivustolta
saavutettavuusvaatimukset.fi.
Kesäkuu on jo nurkan takana, joten nyt on korkea aika toimia. Kaipaatko apua? Täytä alla oleva lomake, niin olemme sinuun yhteydessä!