Digitaalinen liiketoiminta tarvitsee kehittyäkseen tietoa verkkopalvelunsa ja markkinointinsa tehokkuudesta.
Ongelmaksi voi kuitenkin muodostua käyttökelpoisen datan määrä tai laatu – usein molemmat. Tarvitaan toimivat mittarit ja näkemystä siitä, miten mittareita tulkitaan – eli milloin on syytä taputtaa tiimiä olalle vai tarvitaanko kenties ylimääräistä työpanosta.
Kun verkkopalvelun tai -sovelluksen analytiikka ja raportointi ovat kunnossa voi yrityksen markkinointi- ja myyntitiimi tutkia asiakaskuntaansa reaaliaikaisesti:
Analytiikassa kyse on aina tutkimisesta, analysoimisesta ja jatkuvasta kehittämisestä. Tässä teknologia on apuna, mutta asiantuntemusta ja näkemystä tarvitaan tulkinnoissa. Crasmanin asiantuntemus verkkoanalytiikasta jakautuu analytiikan suunnitteluun, käyttöönottoon ja seurantaan.
Analytiikan suunnittelu alkaa yrityksen liiketoiminnallisiin tavoitteisiin perehtymisellä. Näitä tavoitteita peilataan digitaalista palvelua – verkkokauppaa tai -palvelua – vasten. Asiantuntijamme pohtivat kanssasi kuinka verkkopalvelut toimivat näitä tavoitteita mittareina käyttäen.
Seuraavaksi suunnitellaan, millaisilla mittareilla tavoitteisiin pääsyä voidaan mitata. Selkein mahdollinen mittaristo löytyy verkkokaupasta, jossa tuotemyynti on aukoton menestyksen mitta. Palvelubisneksessä puolestaan yhteydenottojen seuraaminen on oleellisen tärkeää.
Jos tavoitteita ja maaleja määritellään liikaa, niiden merkitys ja vaikuttavuus liiketoimintaan hämärtyy helposti. Kaikkea dataa kannattaa kerätä, mutta mittariston ja analysoimisen osalta tulee keskittyä vain olennaisimpiin.
Analytiikan määrittely- ja suunnittelutyöllä on suuri merkitys uuden verkkopalvelun suunnittelussa, mutta myös elinkaaressaan pidemmälle päässeet verkkopalvelut tarvitsevat aika ajoin kehitystoimenpiteitä analytiikkaan rakenteiden ja toiminnallisuuksien muuttuessa.
Kun suunnitelmat on tehty, on aika rakentaa toimiva, automatisoitu ja kehitystä kestävä datankeruukoneisto. Modernin verkkoanalytiikan peruskattaus koostuu mm. näillä työkaluilla rakennetusta yhdistelmästä:
Jokaisen verkkoanalyytikon vakiotyökalu.
Verkkopalvelun analytiikkadata täysin omaan halintaan.
Kustomoitavat raportit ja dashboardit.
Interaktiivista liiketoimintadatan visualisointia ja hallintaa.
Etenkin seurantavaiheen alussa on tärkeä varmistaa mittariston virheetön toiminta. Mittarit ilman valvontaa ovat turhia koska:
Hyvin toimivan verkkoanalytiikan hyödyt nousevat esiin, kun analyysityötä tehdään pitkäjänteisesti. Näin voidaan tuottaa näkemyksiä, joiden avulla yritys voi kehittää markkinointiviestintäänsä ja verkkopalveluaan tuottamaan entistä parempia tuloksia.
Crasman tekee asiakkailleen verkkoanalytiikkaa jatkuvan tekemisen mallilla, mutta toteutamme myös avaimet käteen -ratkaisuja. Järjestämme lisäksi analytiikan koulutuksia, työpajoja ja webinaareja, joiden avulla opit tunnistamaan, analysoimaan ja hyödyntämään liiketoimintasi kannalta tärkeää dataa palvelusi kehittämisessä.
Kiinnostuitko? Haluatko kuulla lisää analytiikkaratkaisuistamme ja niiden hyödyistä yrityksellesi?
Business Development Director
tomi.talas@crasman.fiCopyright @2022 Crasman
Privacy Policy