Kun käyttäjien tarpeet ja asiakkaan toiveet on kartoitettu, on olennaista sovittaa ne yhteen näkyväksi, toimivaksi ja konkreettiseksi käyttöliittymäksi.
Käyttöliittymäsuunnittelu on käytännössä palvelun näkyvien osien rakenteellista suunnittelua: missä järjestyksessä asiat esitetään ja minkä muotoisia ne ovat? Mitä toimia käyttäjältä toivotaan ja mihin hänen halutaan liikkuvan?
Käyttöliittymän luonnosversion hahmottelu esimerkiksi vanhaa kunnon kynä ja paperi -metodologiaa hyödyntäen.
Luonnoksen jalostaminen rautalankamalliksi, joka sisältää jo jonkinlaista toiminnallisuutta. Toteutetaan useimmiten tarkoitusta varten suunnitelluilla ohjelmistoilla ja työkaluilla.
Lopullisen käyttöliittymän suunnitteleminen yhteistyössä visuaalisen suunnittelun kanssa.
Käyttäjälähtöisyys on tärkeä osa käyttöliittymän suunnittelua. Testaamalla käyttöliittymän alustavaa rakennetta ja/tai lopullista toteutusta todellisilla käyttäjillä saadaan kaikkein arvokkainta dataa toimivan ja interaktiivisen lopputuloksen kannalta.
Käyttöliittymäsuunnittelu laajenee helposti palvelumuotoiluun, jossa huomioidaan käyttäjälähtöisesti myös käyttöliittymän käyttöympäristön rajoitteet ja mahdollisuudet.
Business Development Manager
tomi.talas@crasman.fiCopyright @2024 Crasman