Saavutettavuus on käyttäjäkokemuksen ja käytettävyyden osa-alue. Saavutettavat digitaaliset palvelut huomioivat myös käyttäjät, joilla on esimerkiksi näkö-, kuulo-, motoriikka- tai kognitiorajoitteita.
Saavutettavuus ohjaa suunnittelua selkeään ja helppokäyttöiseen suuntaan, mikä hyödyttää kaikkia käyttäjiä. Saavutettavan verkkopalvelun ei kuitenkaan tarvitse olla tylsä, vaan saavutettavuus mahdollistaa myös visuaalisesti rikkaan ja monipuolisen käyttäjäkokemuksen.
18 tammikuuta
Löytyykö verkkosivustasi nämä saavutettavuusvirheet?5 syyskuuta
Saavutettavuus on sijoitus16 toukokuuta
Saavutettavuus on kaikkien etu
Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta tuli Suomessa voimaan keväällä 2019. Laki velvoittaa julkisen sektorin lisäksi tiettyjä yksityisen sektorin toimijoita noudattamaan WCAG 2.1. AA-tason mukaista saavutettavuutta. Yksityisellä sektorilla vaatimukset koskevat esimerkiksi vesi-, energia-, pankki-, posti- ja liikennealan toimijoita.
Vaatimukset ottavat kantaa sivuston tekniseen toteutukseen, suunnitteluun ja itse sisältöön. Tavoitteena on varmistaa sisältöjen saavutettavuus avustavilla teknologioilla (esimerkiksi ruudunlukuohjelmilla), käytettävyys riippumatta näkörajoitteista tai muista esteistä sekä sisällön toistuminen oikein eri päätelaitteilla. Suomessa lakia valvoo Etelä-Suomen aluehallintovirasto.
Hyvä saavutettavuus on lainsäädännöstä riippumatta parhaiden käytäntöjen mukaista verkkopalveluita suunniteltaessa. Se edistää yhdenvertaisuutta, parantaa asiakaskokemusta ja parhaassa tapauksessa jopa säästää kustannuksia. Myönteisenä sivuvaikutuksena se useimmiten parantaa myös hakukonenäkyvyyttä.
Laki ja standardit kattavat hyvän saavutettavuuden vain osin. Ne eivät ota kantaa palvelun rakenteen ymmärrettävyyteen tai navigaation käytettävyyteen. Hyvä saavutettavuus tuleekin huomioida digipalveluiden toteutuksessa kokonaisvaltaisemmin ja osana käyttäjälähtöistä suunnittelua.
Haluatko kuulla lisää saavutettavuusdirektiivin asettamista vaatimuksista ja hyvän saavutettavuuden tarjoamista eduista yrityksellesi?
Business Development Manager
tomi.talas@crasman.fiCopyright @2024 Crasman