”Täydellisyys tappaisi sisältötekemisemme ja digimarkkinointimme.” Moton mukaisesti HappySignalsin uusi HubSpot-sivusto ei ollut julkaisun hetkellä läheskään valmis. Siitä huolimatta tai oikeastaan juuri siksi se tekee tulosta.
WordPress-sivusto + MailChimp + Google Analytics + asiakashallinta + tikettiohjelma + chatbot + some = digimetelisoppa, jonka vaikutusta myyntiin oli mahdotonta seurata.
HappySignals päätti koota kaiken tekemisensä yhdelle alustalle, HubSpotiin. Kokonaisuuden viimeinen pala on lokakuussa julkaistu HubSpot-verkkosivusto.
HappySignals auttaa organisaatioita parantamaan IT-tukipalveluiden tuottamaa asiakaskokemusta ja tehokkuutta. Employee Experience -ajattelutapa on trendikäs, mutta tuore. Valistustyö on tärkeä osa markkinointia.
Markkinoinnin sirpaleisuus teki potentiaalisten asiakkaiden houkuttelusta ja hoivaamisesta vaivalloista sokkoleikkiä.
- Emme tienneet, mitä vierailijoille tapahtuu sisääntulon tai ostopäätöksen jälkeen. Mikä toimii, mikä taas ei, HappySignalsin Pasi Nikkanen kertoo taustoista.
Uusi verkkosivusto on myynnin ja markkinoinnin laatua mittaavan ja ohjaavan HubSpot-kokonaisuuden napa.
- Tärkeää ei ole se, paljonko sivustolla käy väkeä, vaan se, mikä johtaa diiliin.
Uusi happysignals.com julkaistiin heti, kun sivusto oli edeltäjäänsä parempi. Julkaisun hetkellä sivuja oli vain muutama.
- Se ei ollut valmis silloin, nyt tai tulevaisuudessa. Täydellisyys tappaisi sisältötekemisemme ja digimarkkinointimme, kertoo Nikkanen liikkeellä pitävästä motostaan.
Aloituspalaverin ja julkaisun välillä kului aikaa vain kuukauden päivät. Joutuisan aikataulun avainsanoja olivat luottamus, joustavuus ja kommunikaatio.
- Asiakkaalla oli visio, johon me etsimme ratkaisuja. Keskustelua ei sidottu pelkkiin viikkopalavereihin, vaan kommentteja pystyi pyytämään normiarjen keskellä, kiittelee teknisestä suunnittelusta ja toteutuksesta vastannut Sami Sundberg.
HappySignals ei halunnut käyttää aikaa määrittelyyn, vaan eteenpäin menemiseen ja halutun lopputuleman saavuttamiseen.
- Agile-projektissa puolet onnistumisesta on ostajan vastuulla. On oltava aktiivinen ja asiansa tasalla tai hommasta ei tule mitään, Nikkanen muistuttaa.
Ennen verkkosivuston kehitystyötä HappySignals ja Crasman tekivät yhdessä digistrategian, joka keskittyi erityisesti liiketoiminnalle tärkeiden avainarvojen määrittelyyn. Päätavoitteiksi nousivat myyntisyklin nopeuttaminen ja myynnin hyväksymien liidien määrän kasvu.
Digistrategian kattolinjauksia tukemaan syntyi myös operatiivisempi sisältöstrategia. Pasi Nikkanen kiittää työpajojen antia.
- Crasmanin strategit olivat valmistautuneet hyvin, kuulivat oleellisen, lukivat rivienkin välistä ja muotoilivat asiat selkeästi. Se nopeutti omaa strategiatyötämme kovasti.
Digistrategia antoi suunnan myös suunnittelijoiden ideoinnille.
- Oli tärkeä ymmärtää, ketä tavoittelemme ja mitä ajamme takaa, Sundberg kertoo pohjatyön merkityksestä.
Sivusto on vielä tuore, mutta tulokset näkyvät jo. Sen latausnopeus on kasvanut huimasti – asia, jota Google arvostaa. Avainsanat alkavat ensi kertaa purra ja orgaaninen liikenne kasvaa kohinalla.
HappySignalsin myynti lähtee kiinnostavasta sisällöistä. Tuorein satsaus on neljästi vuodessa julkaistava Happiness Score Report -webinaari. Viimeksi osallistujia oli yli sata, samoin sähköpostilistalle liittyneitä. Kaikki ilman maksettua mainontaa, HubSpotin työkaluja hyödyntäen.
- Emme tyrkytä webinaarissa tuotettamme, vaan puhumme asioista, ongelmista ja ratkaisuista.
Videosisällön määrää on tarkoitus kasvattaa merkittävästi. Laittaa tarjolle tietoa, jota myyjä näyttäisi ostajaehdokkalle demo-skypettäessään.
- Ostopäätös siirtyy verkkoon myös B2B-puolella. Ihmiset haluavat itse tutkia tuotteen sopivuutta ja puhua vain viimeiset yksityiskohdat myyjän kanssa, Nikkanen kertoo.
Seuraava askel on siirtymä sivuston personointiin ja inboundista ABM-markkinointiin. ABM tulee sanoista Account Based Marketing.
Inbound-markkinoinnissa yritys laittaa tarjolle kiinnostavaa sisältöä halukkaiden löydettäväksi. ABM-markkinoinnissa se valikoi käsin itseään kiinnostavat asiakasehdokkaat.
- ABM-markkinointi on oikeastaan smartboundia eli asiakkaan mukaan räätälöity kokonaisuus outboundia ja inboundia. Sen myötä yhtenäisen datan merkitys korostuu entisestään, Sundberg selventää.
HubSpot CMS -työkalut mahdollistavat sivuston personoimisen rooli- ja kampanjakohtaisesti: jos ABM-kampanja on suunnattu finanssialalle, rakentuu etusivu finanssisisällöistä aina tarjottavia referenssejä myöten. Se on ominaisuus, joka olisi mahdoton toteuttaa ilman HubSpotia. Parhaimmillaan personointi voi olla jopa yksilökohtaista.
HappySignalsin ja Crasmanin yhteistyö jatkuu strategisena kumppanuutena kattaen sivuston, markkinoinnin automaation ja maksetun näkyvyyden kehityksen.
- Me kerromme, mihin haluamme ja Crasmanin asiantuntijat ehdottavat ratkaisuja. Kaikkea ei tarvitse pähkäillä itse ja se on ehdottoman arvokasta, Nikkanen päättää.
Haluatko kuulla, kuinka HubSpot auttaisi kasvattamaan liiketoimintaasi? Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää!