Selvitimme suomalaisen, räätälöidyn verkkokaupan anatomian sekä kustomoinnin kilpailuedut.
Magento, Shopify, Woocommerce ja Hybris ovat suosittuja verkkokaupan valmisohjelmia. Niiden perustoiminnallisuudet ovat kattavat ja tarpeiden mukaan myös muokattavissa ja laajennettavissa.
Räätälöityjen verkkokauppojen markkinaosuus pysyttelee Suomessa vuodesta toiseen kymmenessä prosentissa. Miksi, vaikka valmiiden alustojen kirjo ja ominaisuudet sen kun kasvavat?
Millaisista osista keskimääräinen räätälöity verkkokauppa sitten rakentuu?
Löytääkseni vastauksen kävin läpi viisi lähdettä: Paytrailin Suuren verkkokauppa-alustaraportin 2019 ja 2020 sekä omien asiantuntijoidemme kattavat kokemukset Magento- ja Shopify-valmisohjelmista ja Crasman Stage -alustalle kehitetyistä verkkokaupoista.
Löysin viisi räätälöityjä verkkokauppoja yhdistävää tekijää.
Räätälöityjen verkkokauppojen liikevaihto on Suomessa markkinoiden yläpäätä. Useimmiten alustan tukena on muita taustajärjestelmiä, jotka toisivat mukanaan paljon päällekkäisyyttä valmisohjelmistojen ominaisuuksien kanssa.
Alusta loppuun saakka suunnitellussa ja toteutetussa verkkokaupassa on kaikki tarvittava eikä mitään turhaa.
Valmiiden verkkokauppatoteutusten muokkaaminen on toki mahdollista, mutta se saattaa käydä kokonaan räätälöityä toteutusta kalliimmaksi ja johtaa huonompaan käyttökokemukseen. Valmisalustan räätälöinti voi myös hankaloittaa versiopäivitysten käyttöönottoa.
Räätälöity verkkokauppa on nimensä mukaisesti räätälöity sopimaan tarvittaviin järjestelmiin ja prosesseihin.
Valmisohjelmistoja käytettäessä tilanne on päinvastoin: prosessit on mukautettava ohjelmiston sallimiin muotoihin.
Konkreettinen esimerkki räätälöidystä verkkokauppatoiminnallisuudesta on Intersportin suksipakettilaskuri. Asiakas kirjoittaa laskuriin tarvittavat tiedot ja saa vastauksena toiveidensa mukaiset suksi-, side-, mono- ja sauvasuositukset. Suksipaketin loppuhinta riippuu käyttäjän tekemistä valinnoista ja huomioi myös asennuspalvelun.
Räätälöidyn verkkokaupan jatkokehitysmahdollisuudet ovat rajattomat – kauppiaalla on täysi kontrolli palveluunsa ja mahdollisuus sopeuttaa sitä liiketoimintastrategian mukaisiin tarpeisiin.
Palvelu kannattaa soveltuvilta osin perustaa yleisiin sovelluskehyksiin, ohjelmistokomponentteihin ja mikropalveluihin. Valmiit komponentit ja mikropalvelut laskevat kehityskustannuksia ja vauhdittavat aikataulua.
Räätälöidyn verkkokaupan aloituskustannus on tyypillisesti vähintään 75 000 euroa. Vuosittaiseen jatkokehitykseen on suositeltavaa varata 1–5 % verkkokaupan liikevaihdosta.
Jatkuva pienkehitys varmistaa sen, että verkkokauppa vastaa aina liiketoimintatavoitteisiin, markkinamuutoksiin ja asiakkaiden toiveisiin.