Eurooppaan vuonna 2023 rytinällä rantautunut Temu on pyyhkäissyt verkkokauppamarkkinan vauhdilla uusiin asemiin, valloittanut verkon mainosnäytöt, kuluttajien verkkokalvot sekä vienyt yhä useammin voiton suomalaistenkin lompakoista. Samalla on herännyt huoli ja keskustelu verkkokaupan kilpailuedellytyksistä ja tulevaisuuden näkymistä. Kokosimme terävimmät aseet Temun päihittämiselle suomalaisessa verkkokauppaskenessä.

Uskomattoman laaja tuotevalikoima, äärimmäisen alhaiset hinnat, aggressiiviset alennuskampanjat sekä pitkälle pelillistetyt ostokokemukset houkuttelevat kuluttajia, ja kiinalainen verkkokauppa-alusta Temu onkin kerännyt Euroopassa nopeasti yli 90 miljoonaa käyttäjää. Tämä luo kilpailukykyhaasteita paikallisille toimijoille. Onko suomalainen verkkokauppa valmis vastaamaan tähän?

Paniikin sijaan suuntaa energiasi verkkokauppasi kehittämiseen. Temun kaltainen massiivinen toimija ei voi tarjota sitä, mitä sinä voit: paikallisuutta, erikoistumista ja ainutlaatuisia asiakaskokemuksia. Lue alta vinkkimme, miten saat verkkokauppasi erottumaan eduksesi.

1. Vahvista brändiäsi – erotu tunteilla ja tarinoilla

Temu on geneerinen ja globaali, mutta paikallinen verkkokauppa voi tarjota asiakkaille syvemmän yhteyden. Brändisi ydin on tarinasi. Kun tunnet asiakkaasi ja uskallat olla omaleimainen, rakennat uskollisuutta ja erotut kilpailijoista.

  • Mikä brändissäsi herättää tunteita? Brändiviestinnän tärkein pala on oma ääni, oli se sitten kaunis, hauska tai jopa vähän röyhkeä.

2. Älä tarjoa “kaikille kaikkea”

Kuka on asiakkaasi, mitä hän sinulta ostaa? Kilpailijoihin keskittymisen sijaan olennaista on keskittyä tunnistamaan ja palvelemaan omia asiakkaita paremmin. Temu tarjoaa "kaikille kaikkea", mutta tässä on myös sen heikkous.

Erikoistumalla voit luoda vahvemman yhteyden tiettyyn asiakaskuntaan. Niche-markkinat mahdollistavat erikoistumisen ja syvällisen asiantuntemuksen, joka myös usein johtaa parempaan asiakaskokemukseen ja asiakasuskollisuuteen.

  • Tunnista tärkeimmät asiakkaasi ja rakenna tuotevalikoimasi heidän tarpeidensa ympärille. Kysy jo olemassa olevilta asiakkailtasi, mistä he tykkäävät, ja mitä he muuttaisivat. 

3. Luo unohtumaton asiakaskokemus

Temu on pelillistämisen ja vahvojen viestien mestari, osittain kiitos pohjattoman markkinointibudjetin. Mutta tämä ei tarkoita sitä, ettei sovelluksen ostokokemuksesta kannattaisi myös ottaa oppia. Verkkokaupan ostokokemus kannattaa kehittää sujuvaksi varmistamalla, että sivusto latautuu nopeasti, tuotteet löytyvät helposti ja maksuprosessi on vaivaton.

  • Milloin olet viimeksi auditoinut verkkokauppasi ostopolun eri osiot eri asiakassegmenttien silmin? Löytyvätkö kaikki asiakkaasi kaipaamat maksutavat ja toimitusvaihtoehdot kassalta?

4. Satsaa sisältöön ja näkyvyyteen – SEO ja digimarkkinointi

Olipa verkkokauppa kuinka huippuunsa hiottu, et voi myydä tehokkaasti ilman kävijöitä. Vaikka kilpailijan mainosbudjetti on miljarditasolla, niin laadukkaalla, hakukoneoptimoidulla sisällöllä voit tehokkaasti saavuttaa hyvän näkyvyyden tärkeissä kanavissa.

Temun hallitessa massilla ja massalla hakukoneiden mainospaikkoja ja orgaanisia tuloksia, kannattaa keskittyä vastaamaan tarkasti asiakkaiden kiinnostuksen kohteisiin ja tarpeisiin.

  • Mitkä ovat juuri sinun verkkokaupallesi tärkeimmät kanavat? Tietty kanava voi tarjota suuren määrän liikennettä ilman konversioita, kun taas toinen kanava, pienemmällä liikennemäärällä, voi olla hyvinkin tehokas konversiokanava.
  • Laadi sisältöä, joka vastaa juuri sinun asiakkaidesi kysymyksiin ja tarpeisiin.

5. Kehitä ja innovoi jatkuvasti – uteliaisuudesta ja sinnikkyydestä palkitaan

Temu on yksi osoitus siitä, että verkkokauppamarkkina muuttuu ja kehittyy kaiken aikaa. Uudentyyppisiä tapoja tehdä kauppaa syntyy koko ajan. Suurin uhka kilpailukyvylle syntyy siitä, että jännitys vie voiton, eikä yritys enää luota omaan visioon, datan analysointi unohtuu eikä kehitystä viedä systemaattisesti ja päämäärätietoisesti eteenpäin.

Verkkokauppiaana on tärkeää pysyä uteliaana ja seurata aktiivisesti alan kehitystä. Apu, sparri ja synergia kannattaa aina.

 

Oletko valmis haastamaan kilpailijat ja viemään verkkokauppasi uudelle tasolle? Ota yhteyttä!

 

Ota yhteyttä

Fredrica Brenner avatar